Raad vraagt om uitstel: Kornputkwartier vol haken en ogen

donderdag 25 januari 2007 10:12

STEENWIJK - Het bestemmingsplan Van den Kornputkwartier in Steenwijk kent nog teveel haken en ogen om te worden vastgesteld. DE STENTOR

De onzekere toekomst van Oliehandel Kreuze, dierentehuis De Kluif en de complexe ontsluiting voor Kallenkote vormen op voorhand hobbels in de nieuwe woonwijk. Redenen genoeg voor uitstel voor een raadsmeerderheid. De raad (met uitzondering van de Partij van de Arbeid) verzoekt B enW daarom binnen een maand met een nieuw voorstel te komen, met een passende oplossing voor ontsluiting van de vierhonderd huizen tellende wijk ten oosten van de stad.
Zorg is er nu over landbouwmachines, vrachtverkeer maar ook tankwagens die straks dwars door een klein gedeelte van de wijk moeten. Ook transporteurs zijn bezorgd. Vooral (agrarisch) ondernemers uit Kallenkote zijn bang dat hun dorpskern onbereikbaar wordt door de nieuwe ontsluiting vanaf een rotonde in de Meppelerweg.
Het college ziet weinig beren op de weg. Er worden geen kavels of huizen direct aan de ontsluitingsweg gesitueerd, dankzij groenstroken of voetpaden. ‘Voor Kallenkote wordt de situatie in elk geval beter en veiliger dan nu’, verwacht wethouder Van de Nadort. De huidige Steenakkers wordt straks – met uitzondering van bestemmingsverkeer - afgesloten.
Oliehandel Kreuze vroeg de raad het besluit op te schorten, zolang geen duidelijkheid is over het veiligheidsrapport. Daarin wordt gesproken over een laadstation met pompcapaciteit van 30.000 liter, maar volgens de ondernemers zelf is er ‘al sinds 1979’ sprake van 204.000 liter plus opslag van nog eens 337.000 liter brandstof.
De gang van zaken bevreemdt Kreuze sowieso: ‘Was de woonwijk er al geweest, dan was onder geen beding een tankstation - laat staan laadstation voor tankwagens - op dertig meter afstand van de huizen toegestaan. Maar andersom mag het wel?’ Het college zegt zelfs geen grote belemmeringen te zien voor mogelijke uitbreiding van Kreuze in de toekomst.
Wat De Kluif (Meppelerweg) betreft is de raad unaniem: er moet een nette oplossing komen en de bal ligt nu bij de gemeente. ‘Dat moet eerst goed geregeld zijn, dan pas gaan we verder.’ Wethouder Van de Nadort denkt een geschikte, alternatieve locatie te hebben gevonden, ook voor de vijftig vrijwilligers die veelal op de fiets vanuit de stad komen. ‘Op deze plek kan men hoe dan ook niet blijven’, zegt hij. ‘Ongeacht of er een nieuwe wijk komt. Er zitten nu al meer dieren dan de milieuvergunning toestaat.’