ChristenUnie over 'de Kamp'/'de Schans'

donderdag 25 januari 2007 10:21

Onderstaande reactie is gebaseerd op de inleiding van Vrouwk Bruining in de raadsvergadering van afgelopen dinsdag 23 januari 2007.

DE SCHANS

In de raadsvergadering van maart 2002 heeft de raad het college opdracht gegeven tot “het realiseren van een goede functionele en stedenbouwkundige invulling van het gebied Zuidveen-Oost tot woongebied.”

Vervolgens heeft de raad op 7 okt. 2003 democratisch besloten de woonlocatie te ontwikkelen en het college opdracht gegeven daartoe een verdere planontwikkeling te maken leidende tot een ontwerp bestemmingsplan.

Op 18 okt 2005 stonden we als ChristenUnie voor de keuze: of niet meewerken aan dit plan omdat we tegen zijn of een democratisch genomen besluit respecteren en meedoen, meepraten over de verdere ontwikkelingen. Dit laatste was onze keuze, met respect voor andersdenkenden.

Op 18 oktober 2005 is het bestemmingsplan De Schans en het beeldkwaliteitplan (variant D) vastgesteld bij meerderheid van stemmen.

Mede met onze instemming is het plan in procedure gebracht.

De destijds ingediende bezwaren met de daarop gegeven reacties van de gemeente hebben ons daar niet van weerhouden.

Wegens een procedurefout ligt het bestemmingsplan weer voor ons. Geen inhoudelijke reactie van de RvS, ongewijzigd dus. Inmiddels heeft de raad, ook wij, ingestemd op 31 okt 2006 met het opnieuw starten van de procedure van dit bestemmingsplan. Tijdens deze vergadering hebben we direct aangegeven dat ons standpunt vanwege een procedurefout niet zal veranderen. Dit om geen valse hoop bij de burgers te wekken.

Na het ter inzage leggen kwamen we er vele zienswijzen binnen.

Deze zienswijzen hebben we naast de ingebrachte zienswijzen gelegd uit de vorige procedure, opnieuw doorgenomen en besproken. We kunnen concluderen dat veel zienswijzen gelijk zijn gebleven. O.i. zijn in de nu ingebrachte zienswijzen geen nieuwe zwaarwegende argumenten naar voren gekomen om nu tegen dit bestemmingsplan te stemmen. Want daar gaat het o.i. om en niet of er al dan niet gebouwd gaat worden.

Voor de verkiezingen hebben we als ChristenUnie voor dit plan gestemd. We zouden in onze ogen onbetrouwbaar zijn als bestuurders, als overheid, wanneer we nu zonder zwaarwegende argumenten tegen zouden stemmen.

Begrip is er voor de bewoners rondom het gebied. Het is een mooi gebied, een waardevol landschap. Uitzicht wordt ontnomen. Een in hun ogen uniek stuk landschap opgeofferd. We kijken, als bestuurders, niet alleen naar dit gebied maar naar de belangen van heel Steenwijkerland en nu in het bijzonder Steenwijk Stad. Waarmee we overigens niet willen zeggen dat anderen dat niet doen.

Waardering ook voor de stichting “behoud de kamp”. Op een positieve manier hebben ze van zich laten horen al waren we niet gecharmeerd van hun laatste act.

Bij de wijzen uit het oosten hebben we toch een ander beeld nl. de wijzen die uit het oosten kwamen vanwege de geboorte van Jezus Christus onze Verlosser, om Hem te eren en niet om een stuk grond te wijden. Een toch wel erg groot contrast zonder raakvlakken.

Veelvuldig horen we dat inspreken etc. geen zin heeft, er wordt toch niet geluisterd.

Deze opmerkingen zijn bezijden de waarheid.

Wel degelijk worden zienswijzen gelezen en burgers gehoord maar luisteren, wil niet zeggen dat we in alles gehoorzamen, alles honoreren! Al zouden we dat willen het zou niet kunnen, zelfs burgers denken verschillend over het bouwen op de Schans.

Alles heeft te maken met een verschil in visie.

Wat wil je, wat beoog je en wat wil je bereiken. Als basis dienen daarvoor de Toekomst Visie van Steenwijk, het coalitieakkoord en het collegeprogram, daaraan conformeren we ons.

Voor het verder ontwikkelen van de stad Steenwijk is woningbouw nodig. Andere locaties maar ook de Schans zijn nodig om het beoogde aantal te bereiken. Het is beter om in de toekomst wat ruimte over te houden om te bebouwen, zou het zo uitpakken, dan dat er geen ruimte meer voor handen is.

Want laten we reëel zijn onze gemeente is een grote tuin, een waardevol gebied, waar het moeilijk is om locaties aan te wijzen voor woningbouw. Waar je ook locaties aanwijst er zal in onze ogen altijd tegenstand zijn, wij leven nu eenmaal in een mooi gebied.

We hopen dat de Stad Steenwijk verder uitgroeit tot een aantrekkelijke stad voor inwoners binnen de gemeente om te wonen en te werken Een stad die ook mensen van buiten de gemeente zal aantrekken. Een stad met een goed winkelhart, goede sociale en maatschappelijke voorzieningen. Al met al een ontwikkelde, bruisende stad. Dat hopen we mede te bereiken door een goed en voldoende woningaanbod te creëren voor burgers uit de eigen gemeente en om daarmee burgers van buiten de gemeente aan te trekken. Daar zijn we een stuk van de Kamp bij nodig ingevuld door het voorliggende bestemmingsplan. De Kamp wordt daarmee niet opgeofferd zoals ongetwijfeld de bezwaarden dat zullen voelen maar het krijgt een andere uitstraling een ander karakter.

Een bestemmingsplan met gemengde gevoelens omdat we aan de ene kant beseffen hiermee burgers pijn te doen maar aan de andere kant ook weten dat er veel burgers en ook bedrijven en organisaties zijn die wel de noodzaak inzien om in de toekomst voldoende bouwgrond in voorraad te hebben om de geplande groei ook daadwerkelijk te kunnen realiseren.

Wij stemmen dan ook in met het voorliggende voorstel. Het voorstel gaat o.i. niet over bouwen of niet bouwen op de Schans maar om het vaststellen van het bestemmingsplan. Wat gaat er gebouwd worden.

Wel houden we zorg betreffende de verkeersproblematiek in Zuidveen. Dit moet voortvarend worden opgepakt.