Plan voor vaarweg in polder duikt weer op

woensdag 19 oktober 2005 16:55

De Stentor - 19 oktober 2005 - ChristenUnie is een van de partijen die zich al langere tijd beijvert voor het polder-randmeer. Begin dit jaar bepleitte de CU de komst ervan in de Tweede Kamer. En op de site www.omgevingsplanflevoland.nl (van de provinciale ChristenUnie) roept statenlid Roelof Siepel dat ‘de eerste stappen op weg naar een randmeer Noordoostpolder zijn gezet!’.

Artikel uit De Stentor van 19-10-2005

Plan voor vaarweg in polder duikt weer op

door GERALD MEIJER

19 OKTOBER 2005 - VOLLENHOVE - Een nieuwe vaarweg tussen Vollenhove en Lemmer via de noordkant van de Noordoostpolder is een van de manieren om de regio een economische impuls te geven. De provincie Flevoland wil de vaarweg mogelijk maken, onder druk van de provinciepolitiek.

De verbinding staat al jaren op de agenda, Maar de kans dat die er komt is met de opstelling van de provincie een stuk groter geworden.

De provincie verzet de bakens - ook al dankzij nieuwe regelgeving - op aanwijzing van de provinciale politiek. Het welslagen van de plannen is wel mede afhankelijk van marktpartijen die in de aanleg brood zien.

Vaarweg

De nieuwe vaarweg kan het aarzelende begin zijn van een ‘randmeer’ tussen het oude en het nieuwe land. Een meerderheid van de provinciale staten van Flevoland heeft bedongen dat met de aanleg ervan in elk geval rekening moet worden gehouden.

De provincie zelf neemt het woord ‘randmeer’ niet in de mond. In berichtgeving omschrijft de provincie het zo: ‘Een vaarverbinding die, in combinatie met ‘woningbouw, recreatie, natuurontwikkeling en zandwinning’ een belangrijke ‘impuls kan geven aan het hele gebied’.

En die definitie is gelijk aan de omschrijving van de randmeerplannen.

Het lijkt erop dat de provincie dat wil combineren met de initiatieven voor toeristisch-recreatieve ontwikkeling tussen Lemmer en de Noordoostpolder. Dat heet in de volksmond ‘Rutten aan Zee’.

Omstreden

De kloof tussen het rustige Rutten en het toeristisch-bruisende Lemmer is groot, terwijl de kop van de Noordoostpolder best een graantje mee zou kunnen pikken van de Friese economie.

Overigens is het ‘randmeer’ binnen gedeputeerde staten (GS) van Flevoland altijd omstreden geweest.

Het is peperduur en GS vinden dat marktpartijen - zoals ANWB en andere toerismebranches - een dergelijk plan zouden moeten aanjagen.

verzend  |  print  |  abonneren op De Stentor