Meerderheid raad akkoord

donderdag 20 oktober 2005 16:54

De Stentor - 20 OKTOBER 2005 - STEENWIJK - De gemeenteraad van Steenwijkerland heeft deze week 2,8 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling en inrichting van het project Stationspoort in Steenwijk. Voorwaarde is wel dat het geld pas uitgegeven mag worden als de raad de uitgewerkte plannen heeft goedgekeurd.

Meerderheid raad akkoord
Miljoenen voor plan bij station Steenwijk

van een onzer verslaggevers

Met die toevoeging is een raadsmeerderheid, gevormd door PvdA, CDA, CPB, ChristenUnie en Gemeentebelangen, met het voorstel akkoord gegaan. De VVD zet nog teveel vraagtekens bij het voorstel, met name bij de ruim vier ton voor de verkeersveiligheid op de Eesveenseweg, en heeft tegengestemd evenals GroenLinks/D66 en BuitenGewoon Leefbaar.

Om een aantal fracties, die aanvankelijk voor uitstel pleitten omdat het voorstel nog niet rijp zou zijn, te overtuigen, kwam burgemeester Hayo Apotheker met vijf argumenten om nu toch een besluit te nemen. Ten eerste wordt al drie jaar over dit plan gesproken en moet er nu toch echt eens duidelijkheid komen. Daarnaast heeft de NS voor 2005 geld gereserveerd voor het project Stationspoort. Overigens is de NS wel bereid het toegezegde bedrag over te hevelen naar 2006. Ook rondom het bedrijfsverzamelgebouw, waarin onder meer het CWI komt, moet duidelijkheid komen en dat moet er ook komen richting de provincie. In een convenant hebben de provincie en gemeente immers afspraken gemaakt over een Overijsselse bijdrage van vijf ton voor het project Stationspoort. Tenslotte wil burgemeester Apotheker nu de kans pakken de Eesveenseweg verkeersveiliger te maken. Daarvoor wordt begin 2006 een uitgewerkt plan aan de raad gepresenteerd.

Project Stationspoort

Het project Stationspoort voorziet in de aanleg van een loopbrug over het spoor in plaats van een tunnel vanaf de nieuwe woonwijk Woldmeenthe, een fietspad van de Woldmeenthe langs de noordzijde van het spoor naar de Eesveenseweg, een P+R-terrein met circa 225 plaatsen door de NS en de ontwikkeling van een kantoren- danwel bedrijvengebied aan de noordzijde van het station, rondom het nieuwe bedrijfsverzamelgebouw met onder meer het CWI.

Ook wordt circa achtduizend vierkante meter grond aangekocht van het Agrifac-terrein, neemt de gemeente Steenwijkerland de gronden aan de noord- en zuidzijde van het spoor rond het station over van de NS en worden plannen uitgewerkt voor een verkeersveiliger Eesveenseweg.
Dit laatste gebeurt in overleg met vertegenwoordigers van wijkbewoners uit de Oostermeenthe, Woldmeenthe en Steenwijk-Noord.