College in de pen over rietconflict

zondag 09 oktober 2005 20:15

Artikel uit De Stentor van 23-09-2005
...De ruzie over vergoedingen voor het riettelerswerk - van doorslaggevend belang om het nationaal park niet te laten verslonsen - sleept al jaren. Het klemmende verzoek van BuitenGewoon Leefbaar (BL) werd raadsbreed gesteund, met uitzondering van CDA en de ChristenUnie. Deze twee raadsfracties lieten weten de rietaffaire weliswaar ‘hoog op te nemen’, maar vonden de mondelinge toezegging van wethouder Jan Ensing wel voldoende garantie...

Artikel uit De Stentor van 23-09-2005

De Weerribben in gevaar
College in de pen over rietconflict

van een onzer verslaggevers

23 SEPTEMBER 2005 - STEENWIJK/OSSENZIJL - Burgemeester en wethouders van Steenwijkerland maken zich actief sterk voor het herstel van subsidiestromen naar riettelers in nationaal park De Weerribben in de Kop van Overijssel. Volgens het college blijft financiële steun van de overheid voor riettelers ook in de toekomst hard nodig om het bijzondere, maar ook kwetsbare landschap te behouden.

Die belofte van het college staat, met een deze week door de gemeenteraad aangenomen motie van de fractie BuitenGewoon Leefbaar, nu ook zwart op wit.

Het college moet zich zo snel mogelijk veel actiever gaan bemoeien met het conflict tussen riettelers in De Weerribben en grootgrondeigenaar Staatsbosbeheer.

Burgemeester en wethouders van Steenwijkerland zullen het ministerie van Landbouw en Natuurbeheer al op korte termijn schriftelijk wijzen op de ernst van de situatie, zo wordt in de motie gesteld. Problemen met de subsidiëring (en vooral de verdeelsleutel zoals grondeigenaar Staatsbosbeheer die hanteert voor het beheerswerk van riettelers in De Weerribben) in combinatie met de sterk teruggelopen rietopbrengst per hectare én de groeiende concurrentie van geïmporteerd riet uit Oost-Europa nopen telers en snijders hun werk te staken.

Bos

‘Maar als er geen onderhoud meer plaatsvindt is het Nationaal Park binnen drie tot vijf jaar verworden tot bos’, schetste Bert Dedden (BL) een even grimmig als onvoorstelbaar toekomstbeeld.

‘Terwijl het hier gaat om een hoogwaardig en uniek stuk natuur van internationaal belang.’ Hij acht het dringend noodzakelijk ‘om in Den Haag gehoor te vinden.’ Een aantal fracties stelt wel nadrukkelijk dat het college alleen in de bres mag springen voor behoud van het natuurgebied, beslist niet voor het inkomen van de riettelers als beroepsgroep. ‘De raad helpt óók geen warme bakkers als die het moeilijk krijgen’, vond André van de Nadort (PvdA).

Bij de foto: Overijssels gedeputeerde Carry Abbenhuës heeft gisteren een miljoen euro overhandigd aan gemeente Zwartewaterland voor reconstructie van Hasselts oude industrieterrein langs de westelijke Zwarte Wateroever. Het ministerie van VROM doet daar nog eens een miljoen bovenop. Samen met burgemeester Hofland, wethouder Wiggers en industrievoorzitter Dick Hoekman onthulde Abbenhuës ook een speciaal informatiebord.