Christenunie heeft aandacht voor ouderen.

donderdag 27 februari 2014 14:55

Met belangstelling hebben wij het artikel “Gemeente mist seniorenbeleid” gelezen op de voorpagina van de OSC van 12-02-14.

Het artikel geeft aanleiding om er op te reageren omdat er stellig in wordt vermeld dat geen van de politieke partijen in hun verkiezingsprogramma’s aandacht heeft voor de groeiende groep senioren. Die bewering is namelijk niet correct. Juiste omdat we oog hebben voor ouderen en ook zien dat deze groep erg belangrijk is voor onze samenleving, heeft de ChristenUnie een aparte paragraaf hierover opgenomen in het verkiezingsprogramma (paragraaf 2.4 van het verkiezingsprogramma). Vandaar de ingezonden brief.

Met deze brief reageren we op een artikel op de voorpagina van 12 februari over het seniorenbeleid van de gemeente. In het artikel vraagt de Seniorenraad Steenwijkerland terecht om aandacht voor een samenhangend seniorenbeleid. De Seniorenraad geeft aan dat de verschillende politieke partijen in hun verkiezingsprogramma’s geen aandacht besteden aan de groeiende groep senioren. Dat is wat de ChristenUnie betreft niet correct. Juist omdat de senioren een steeds belangrijker rol vervullen in de samenleving, heeft de ChristenUnie veel aandacht voor hen. Naar verwachting zal het aantal mensen van 65 jaar en ouder tot 2040 landelijk toenemen tot ongeveer 26%. Als we ervan uitgaan dat we datzelfde percentage ook halen in Steenwijkerland, zal het aantal 65+ uitkomen op ruim 11000. Daarom vindt de ChristenUnie een goed en samenhangend ouderenbeleid belangrijk. Ouderen vervullen een belangrijke rol in de samenleving, bijvoorbeeld als vrijwilliger of mantelzorger. Ouderen verdienen ons respect en, waar nodig, onze ondersteuning. Daarom hebben we een aparte paragraaf over ouderenbeleid met concrete plannen, opgenomen in ons verkiezingsprogramma. Zo willen we, net als de seniorenraad, dat er uiterlijk in 2015 een nieuw integraal ouderenbeleid voor Steenwijkerland wordt geformuleerd. Senioren verdienen en krijgen aandacht van de ChristenUnie.

Marcel Scheringa, Lijsttrekker ChristenUnie Steenwijkerland