ChristenUnie lanceert: Het beste idee van steenwijkerland in de zorg!

donderdag 13 februari 2014 23:57

Op het gebied van zorg en welzijn verandert er de komende jaren erg veel, zowel voor de gemeente Steenwijkerland als ook voor haar burgers en organisaties. Veel zorgtaken, zoals de jeugdzorg en begeleiding in het kader van de WMO, die voorheen via het Rijk of de provincie werden geregeld, komen nu onder verantwoordelijkheid van de gemeente.

Het is de bedoeling dat gemeenten de zorg anders en ook goedkoper gaan organiseren. De ChristenUnie wil dat de zorgvrager meer centraal komt te staan. Dat we gaan praten met mensen, in plaats van over mensen. En ook dat we zorgen dat mensen gemakkelijker hun weg kunnen vinden naar de juiste hulp en de juiste hulpverlener. We willen dat er gewerkt wordt volgens het uitgangspunt van één gezin – één plan – één regisseur.
Om dat te bereiken moeten er nieuwe manieren bedacht worden om de zorg te organiseren. Nu kan het gebeuren dat een gezin dat meerdere zorgvragen heeft, moet aankloppen bij verschillende instanties, en te maken krijgt met een veelheid aan regelingen. Dat kan soms best verwarrend zijn, niet in de laatste plaats omdat het papierwerk ingewikkeld kan zijn.
Volgens Marcel Scheringa, lijsttrekker van de ChristenUnie moet dat anders en kan het ook anders. “Niet dat we nu al op alle vragen antwoorden hebben. Er moeten veel dingen opnieuw uitgevonden worden als het gaat om de zorg en de organisatie van de zorg. Zeker als we de zorgvrager echt centraal willen stellen. Daarom moeten we ruimte geven aan vernieuwende ideeën en nieuwe concepten. We moeten innovatie in de zorg omarmen. Dat vindt de ChristenUnie erg belangrijk.”
Daarom wil de ChristenUnie dat de gemeente Steenwijkerland geld vrijmaakt voor innovatie in de zorg. De ChristenUnie wil onder andere dat de gemeente om het jaar een innovatiewedstrijd gaat organiseren. Deze innovatiewedstrijd van en door de gemeente Steenwijkerland zou voor het eerst moeten plaatsvinden in 2015. Ondernemers, particulieren, plaatselijk belangen en andere groepen worden uitgedaagd om met vernieuwende ideeën te komen om de zorg dicht bij de mensen in de buurt, beter, en als het even kan, goedkoper, te maken. De inzendingen voor de innovatiewedstrijd, die de ChristenUnie de werktitel “Het Beste Idee van Steenwijkerland in de Zorg” heeft gegeven, kunnen bijvoorbeeld gaan over een nieuw gebruik van social media om eenzaamheid te bestrijden, of een nieuwe opzet van sociale wijkteams. Alle ideeën zijn welkom. Door het in de vorm van een wedstrijd te doen, denk de ChristenUnie dat een groter deel van de bevolking betrokken wordt bij de zorg. De Christenunie vindt ook, dat de gemeente geld moet reserveren om het idee dat als beste uit de bus komt, verder uit te werken. Op die manier kunnen we de zorg samen met inwoners en ondernemers echt anders en beter maken.