Raadsvergadering 25 jan.

zondag 30 januari 2005 09:23

RAADSVERDADERING VAN 25 JANUARI 2005

De eerste raadsvergadering voor mij. Drie punten haal ik deze keer naar voren.

DE BEEDIGING

De volgende eed heb ik afgelegd volgens artikel 14 van de Gemeentewet;

“ Ik zweer dat ik, om tot lid van de raad benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.
Ik zweer dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks of middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer dat ik getrouw zal zijn aan de grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van (het gemeentebestuur) de raad naar eer en geweten zal vervullen.
Zo waarlijk helpe mij God almachtig!”

VERORDENING PEUTERSPEELZAALWERK

Hierin worden scherpe kwaliteitseisen gesteld aan het peuterspeelzaalwerk, voor wat betreft o.a. huisvesting en groepsgrootte. Hierin stond ook een artikel over “verklaring omtrent (goed) gedrag”, die beroepskrachten zouden moeten overhandigen bij hun aanstelling. Wanneer je scherpe eisen stelt mag dat ook aan personeel, wij vonden de verordening dan ook niet ver genoeg gaan. In principe zou een ieder die werkzaam is binnen de peuterspeelzaal en daar de zorg heeft over andermans kinderen een verklaring van gedrag moeten overleggen. Rekening houdend met de argumenten vanuit de commissie MWC kwamen we tot het volgende amendement

Amendement ChristenUnie inzake kwaliteitsverordening peuterspeelzaalwerk.

De raad van de gemeente Steenwijkerland in vergadering bijeen op 25-01-2005

Overwegende dat,
-         wij in een maatschappij leven waarin misstanden voor komen van allerlei aard
-         Wij hier te maken hebben met een kwetsbare groep, kinderen van 2 tot 4 jaar, die onze bescherming verdienen/behoeven.
-         Peuterspeelzalen gebruik (moeten) maken van vrijwilligers die daarmee ook vrije toegang hebben tot deze kinderen en niet altijd onder toezicht van een beroepskracht staan.
-         Er scherpe kwaliteitseisen worden gesteld in de verordening aan materiele zaken, we deze zeker moeten vragen op het gebied van personele zaken.
-         Het gemeentebestuur hierin een verantwoordelijkheid heeft.
-         Een verklaring van gedrag niet waterdicht is, maar waarbij je als verantwoordelijke wel alles hebt gedaan om eventuele ongewenste personen buiten de deuren van de peuterspeelzalen te houden.
-         Dit voor vrijwilligers die een schone lei hebben geen drempel hoeft op te werpen, maar wel voor hen die dat niet hebben!

Besluit dat,
-         naast de beroepskrachten ook vrijwilligers/begeleiders een verklaring van gedrag moeten      overhandigen.
-         omdat het in de praktijk ondoenlijk lijkt om dit ook van ouders van peuters te vragen, die af
en toe een paar uur meedraaien op de peuterspeelzaal, deze daarvan vrij te stellen.
-         de kosten voortvloeiende uit deze eis bij invoering hiervan, eenmalig voor rekening te laten
    komen van de gemeente.

en gaat over tot de orde van de dag.

De fractie van de ChristenUnie en de fractie van de Partij van de Arbeid.

Het amendement werd verworpen met 14 stemmen tegen en 11 voor. De verordening werd aangenomen.

VERORDENING REFERENDUM

Het gaat hier om een niet correctief raadplegend / raadgevend referendum. Een niet bindend referendum over voorgenomen besluiten. De ChristenUnie staat niet te springen om een referendum en vindt dat een besstuur wat dicht bij de burgers staat geen referendum nodig zou moeten zijn, maar zijn niet principieel tegen een referendum. Op initiatief van de fractie van Groen Links / D’ 66 is deze verordening tot stand genomen. Moeite hebben we met artikel 11 uit deze verordening wat spreekt over “zelfbinding”. Een raadslid kan, wanneer definitief besloten wordt tot een referendum, zich uitspreken welke binding de uitslag van het referendum voor hem zal hebben zonder de uitkomst te weten. Hij kan zich binden aan de uitkomst van het referendum.

In de toelichting staat dat bij zo’n uitspraak de raadsleden in politieke zin gehouden zijn. Juridisch gezien kan dit niet, omdat een referendum niet bindend is. In de gemeenteraad wordt pas het definitieve besluit genomen over het onderwerp van het referendum, nadat het referendum is gehouden.

Formeel mag zelfbinding, maar wij vragen ons af, met het landelijk bureau, of het niet in strijd is met in ieder geval de geest van de diverse wettelijke bepalingen over het “hoofdschap” van de gemeenteraad. Het feit dat leden stemmen “zonder last” en hun belofte de belangen van de gemeente naar vermogen te zullen bevorderen. Je kunt als bestuurder in een spagaat komen te staan, wat in onze ogen niet goed kan zijn. Bovendien zijn vaak zienswijzen en gevoelens van partijen bij een voorgenomen besluit al wel bekend.

Een referendum, prima, maar dan ook zoals het woord het zegt; raadplegend / raadgevend. Hiermee kan de burger een krachtig signaal afgeven richting politiek / bestuur. De politiek kan dan de uitslag van dit referendum meenemen in hun overwegingen om tot een definitief standpunt te komen over dit onderwerp in de raadsvergadering.

Een amendement was voorbereid maar werd door mij niet ingediend omdat ik weinig steun verwachtte vanuit de raad. Dat mocht voor mij geen belemmering zijn en ik wilde deze alsnog indienen maar was te laat. Een beginnersfout zullen we maar zeggen.

Wij hebben tegen de verordening gestemd. De verordening is met meerderheid van stemmen aangenomen.