Bouw van Kulturhus Giethoorn kan al in juni beginnen

maandag 31 januari 2005 16:17

Het eindplan voor de bouw van een Kulturhus in Giethoorn is klaar, de bouw kan over enige maanden starten. Vrouwk Bruining plaatste wel een kanttekening.

Artikel uit De Stentor van 15-01-2005

Bouw van Kulturhus Giethoorn kan al in juni beginnen

van onze medewerker

15 JANUARI 2005 - GIETHOORN - Glunderend nam wethouder Teun Boxum deze week de complimenten in ontvangst. Het eindplan voor de bouw van een Kulturhus in Giethoorn is klaar, de bouw kan over enige maanden starten. De Gieterse dorpsgemeenschap liet bij monde van dorpsvoorzitter Klaas van der Veen weten verheugd te zijn dat ook de wensen van de inwoners zelf in het plan terug te vinden zijn.

Boxum verwacht dat - nu het bouwplan klaar is en de planprocedure ten einde loopt- de bouw al in juni daadwerkelijk van start kan. Vrouwk Bruning (ChristenUnie) plaatste wel de kanttekening dat het Kulturhus nu al zo volgepland is dat geen uitbreiding mogelijk is. ‘Inderdaad, voor nieuwe gebruikers zal er weinig ruimte zijn’, bevestigde Boxum. ‘Voor het houden van vergaderingen zijn er nog wel mogelijkheden. De bibliotheek is ook wat kleiner uitgevallen, maar daarmee wordt ingespeeld op de ontwikkeling dat veel bibliotheekwerk steeds vaker via internet afgehandeld kan worden.’

De Olde Skoele, al twaalf jaar eigendom van de plaatselijke ijsclub, wordt waarschijnlijk verkocht en afgebroken. Voor het vrijkomende terrein wordt een nieuwe bestemming gezocht. De Zuiderschool, die nog gebruik maakt van een speellokaal in de oude school, moet nog alternatieve huisvesting worden gevonden. Raadslid Bruinings informeerde naar de toegankelijkheid voor gehandicapten van het nieuwe Kulturhus. ‘Er komt een lift en ook aan een invalidentoilet is gedacht’, stelde Boxum gerust. De wethouder gaat nog bespreken of bij de nieuw aan te brengen toiletvoorziening voor toeristen ook een wc voor invaliden komt.