Apotheker tevreden over opkomst

donderdag 08 maart 2007 09:38

...Wethouder Henk Boxum van de ChristenUnie is dik tevreden over de uitkomst. Zijn partij ...

Steenwijker Courant
07 03 2007

STEENWIJK - Burgemeester Apotheker toonde zich woensdagavond tevreden over het opkomstpercentage. `Met 52,08 procent ligt dit weliswaar lager dan vier jaar geleden (54,90 procent), maar landelijk gezien scoort Steenwijkerland zeker niet slecht. Ik dacht vooraf: als het percentage maar boven de vijftig procent ligt en dat is het geval. Dus ik ben tevreden.'
Het CDA is in Steenwijkerland de grootste partij gebleven, maar heeft licht verloren. Toch is Ad Klarenberg niet ontevreden. `Het CDA is in Overijssel van oudsher sterk, we blijven de grootste partij.' Wethouder Henk Boxum van de Christen Unie is dik tevreden over de uitkomst. Zijn partij kreeg drie procent meer stemmen dan bij de vorige provinciale verkiezingen. `Wellicht dat we ook in de provincie een gedeputeerde kunnen leveren, maar dat hangt natuurlijk af van de coalitievorming.' Volgens hem is de kracht van de partij de korte lijnen. `Van Rouvoet naar bijvoorbeeld ons raadslid Vrouwk Bruinink is een telefoontje. We kennen elkaar, zijn een hecht team.'

De VVD heeft in Steenwijk ietsjes meer stemmen gekregen dan vier jaar geleden. De VVD-raadsleden Wirt Groen en Karst Spijkervet zijn dan ook tevreden. Wat dat betreft was er bij de PvdA minder reden tot een vreugdedansje. De partij haalde in Steenwijkerland maar liefst vijf procent minder stemmen op. `We zijn waarschijnlijk stemmen kwijt geraakt aan de SP', aldus wethouder Van de Nadort. `Ze hebben goed campagne gevoerd.' De SP zette de grote roerganger Jan Marijnissen in, die via mails een persoonlijke liefdesverklaring gaf compleet met gitaar. In totaal kreeg de SP in Steenwijk 11,2 procent van de stemmen.