Zwembaden

donderdag 26 januari 2006 19:54

Al vele malen is er in het afgelopen jaar gesproken over de zwembadenproblematiek. Met name over de exploitatie tekorten. Het zwembad Blokzijl is overgedragen aan een stichting in Blokzijl. Over de tekorten bij Tolhekke verwachten we nog een rapportage.
Vollenhove heeft te maken gehad met een slechte start, aanloop problemen (o.a loslaten van voegen) en tegenvallende kosten. De Waterwijck heeft de ellende van het neergestorte plafond gekend en kampt met terugloop van het aantal bezoekers.

ZWEMBADEN

De bezuinigingen binnen de kerntaken discussie werden niet gehaald. Het expertise bureau Marktplan werd ingeschakeld. Deze stelde, in het kort vast, alles onder 1 stichtingsbestuur brengen om zo schaalgrootte te behalen. Aanpassing van openingstijden en tarieven etc. En lagere personeelskosten via goede begeleiding van de assistentbedrijfsleidster. De raad heeft gekozen voor een minder rigoureuze aanpak; niet 1 centrale stichting en minder vergaande bezuinigingen.

We kunnen nu evenwel concluderen dat de exploitatie tekorten nog steeds zeer fors zijn. Dat van begeleiding/aansturing van de gemeente en/of marktplan richting de zwembaden niet veel is terecht gekomen. De bedrijfsleidster in Vollenhove was dit niet bij machte en kennelijk de bedrijfsleider zelf ook niet. Van een terugloop in de exploitatie kosten is geen sprake. De gemeente zelf blijkbaar niet in staat is om de problemen op z’n minst terug te brengen. Dat er  nog steeds ondanks de rapporten veel onduidelijkheid inzake cijfers en bedrijfsvoering is.

Een stichtingbestuur is in het leven geroepen voor het zwembad in Vollenhove. Deze heeft een moeilijke start gemaakt met weinig medewerking van de gemeente. Geen juiste inzage in de cijfers. Het overleg tussen Gemeente en stichtingsbestuur heeft geleid tot de stand van zaken op dit moment; wanneer het voorliggende voorstel wordt aangenomen het bestuur niet doorgaat met hun werkzaamheden.
Het is een slepende zaak waar een eind aan moet komen. Het stichtingsbestuur i.o heeft deze taak op zich genomen en ons inziens serieus opgepakt. We hebben vertrouwen in deze stichting en willen deze graag behouden om te komen tot een goede exploitatie van het zwembad in Vollenhove.

Het grootste struikelblok tussen de gemeente en de stichting is in onze ogen het verschil in het aantal bezoekers waar men in de begroting vanuit gaat. Marktplan gaat uit van 75.335 met opbrengsten van 147.504,00 euro en de stichting van 57.250 bezoekers met een opbrengst van 112.297.00 euro. Met de BTW een verschil van 45.000 euro.

Omdat we vertrouwen hebben in de stichting en graag vooruit willen met het zwembad stellen wij dan ook voor om vooreerst akkoord te gaan met het uitgangspunt van de stichting voor wat betreft het aantal bezoekers en uit te gaan van een exploitatie tekort van 414.807,00 euro.
We hebben er begrip voor dat de stichting voorzichtig is.
De vinger moet  aan de pols worden gehouden door de gemeente door regelmatige rapportages. Mocht blijken dat het onderzoeksrapport van marktplan gelijk heeft dan kan hier rekening mee gehouden worden met de subsidie voor het volgende jaar. Geef het stichtingsbestuur in oprichting een stukje vertrouwen mee.

De inzet moet wel zijn om te komen tot bezuinigingen ook voor het stichtingsbestuur. En lukt dit in de toekomst niet dan vragen wij ons af of we niet haastig op onze politieke schreden terug moeten keren en over moeten gaan naar 1 stichting voor alle zwembaden in de gemeente of ook nog samenwerking zoeken met andere omliggende zwembaden.
1,2 milj. uitgeven (2006) voor zwembaden is toch wel zeer veel ook kijkend naar wat er financieel nog meer op de gemeente afkomt de komende jaren.

We gaan akkoord met de incidentele bijdragen voor de Waterwijck voor 2004, 2005, 2006 en wachten de offerte van marktplan voor het jaar 2007 af. We maken ons grote zorgen om de problemen in het management. (zie brief)

De ChristenUnie gaat voor het behoud van de 3 zwembaden op basis van een juiste begroting. Het zijn 3 belangrijke voorzieningen voor onze burgers en recreanten.

Reacties op 'Zwembaden'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 15-01-2015 04:13
De royale afmetingen Replica Horloges van de omlijsting geven een nieuwe aanwezigheid bij de elegant gekartelde Imitatie Horloges relief, kenmerk van het merk Bentley, het creeren van een prachtig contrast met iwc replica zuivere volumes van de behuizing. De wijzerplaat, fijn gewerkt, is ingericht cijfers en index in relief en cirkels van tellers geinspireerd door dashboards... Bentley, noodzakelijkerwijs! De knopen van het grote volume versterken de technische blik van het horloge en de afhandeling van bestellingen.

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.