Algemene Beschouwingen en Begroting 2012

woensdag 09 november 2011 20:09

Als ChristenUnie hebben we gekeken naar de investeringen van de afgelopen jaren in de versterking van leefbaarheid en openbare ruimte. We moeten vaststellen dat ons beleid positief werkt. De tevredenheid onder burgers is hoog. Het laagste cijfer in het laatste onderzoek was een 6,8! De huidige economisch- financiële situatie dwingt ons om te gaan temporiseren. Dat is jammer, maar het is niet anders. Gespannen kijken we naar de ontwikkeling aan de onderkant van de arbeidsmarkt, de invoering van de Wet Werken naar Vermogen en hoe dat in Steenwijkerland gaat gebeuren. Daarbij is de ambitie weer hoog. Zeker ook als het gaat om tot een goede keteninrichting en samenwerking tussen IGSD en NWG te komen. Het vertrouwen in het college staat! De gevolgen van het rijksbeleid zullen zich ook Steenwijkerland laten voelen. Bezuiniging in de WMO door de kanteling leidt tot het weghalen van goude randjes, maar we blijven mensen voorzien van zorg en ondersteuning.

De voorgestelde bezuiniging op het minimabeleid hebben we tegengehouden. Dat betekent niet dat er geen gevolgen zijn. Door het kabinet is besloten dat de inkomensgrens voor het minimabeleid geen 120% van het minimum mag zijn. De grens is verlaagd naar 110%. Hierdoor zullen mensen nu buiten de boot gaan vallen, omdat wij in ons beleid ruimhartig waren. Daar waar er andere regelingen zijn die kosten dekken, vinden wij dat die regelingen eerst gebruikt moeten worden, voordat er aanspraak op het gemeentelijke minimabeleid een beroep gedaan kan worden. Maar in die gevallen dat minima daar buiten vallen, moet de regeling die we hebben, gewoon overeind blijven. Dit geldt bijvoorbeeld voor de bijzondere ziektekosten.

De aanpassing van de doorbelastingsmethodiek van regulier onderhoud naar de gesloten rioleringshuishouding is in onze ogen een verkeerde manier van bezuinigen. Op deze wijze ontstaat ruimte in de reguliere begroting om bezuinigingen te voorkomen, maar de lasten worden wel extra doorbelast naar de burger. De ChristenUnie heeft zich hier tegen verzet omdat in onze ogen de verkeerde manier van bezuinigen is. We hebben daarbij ook een handreiking gedaan mbt het proces hoe verder te gaan met deze doorbelastingsmethodiek omdat er voor de komende jaren nog meer van dergelijke afwentelingen voorgesteld zijn. De raad was hier in meerderheid tegen. Enige vorm van criteria bepalen is er nu niet meer bij. Het college heeft nu de vrije hand gekregen van de raad. Helaas.

Een soortgelijke discussie tav de afvalstoffenheffing nav een amendement van de ChristenUnie is de raad wel in meegegaan (vorige raadsvergadering).  Als gevolg van dit besluit zal er nu wel gekeken moeten gaan worden hoe invulling gegeven wordt aan een terugtrekkende overheid, zonder daarbij onze inzet voor sociaal beleid en duurzaam beleid overboord te zetten.

Door onze keuzes hebben we onze zorg voor de hulpbehoevenden ingekleurd. Sociaal, maar bovenal christelijk!

In deze tijden is gedegen financieel beleid cruciaal. In onze ogen neemt de gemeenteraad een risico door van het door haar zelf bepaalde beleid rond risicodekking in de grondexploitatie af te wijken. De grondexploitatie heeft over 2010 een groot verlies laten zien en ook over 2011 zal er weer een behoorlijk verlies optreden. De oorzaak hiervan zit in de stagnatie van allerlei woningbouwprojecten. De renteverliezen, de tragere uitgifte van kavels en eventuele lagere opbrengsten zorgen hiervoor. De oorzaken liggen natuurlijk dieper: minder vertrouwen in economie, relatief hoge hypotheekrente, banken die op basis van regelgeving moeilijk hypotheken verstrekken en dalende huizenprijzen. De verwachting is dat we de bodem van de huizenprijzen nog niet bereikt hebben. Door de 'moderne' hypotheekvormen ontstaat er bij dalende huizenprijzen een schuldenlast die de huiseigenaar op een andere manier moet oplossen dan door z'n huis te verkopen voor een hogere prijs dan dat hij ervoor betaald heeft. Het is onze verwachting dat met de huidige ontwikkelingen in Europa en de nog risicodragende projecten in onze grondexploitatie we nog met meer verliezen geconfronteerd worden. Daarom vinden wij dat de afgesproken risicodekking op orde moet zijn. De verwachting dat het komende jaar allemaal wel goed komt en dat daar de risicodekking mee geregeld is, is wat ons betreft geen reden om af te wijken van de raad's eigen spelregels. De raad hechtte bij meerderheid niet erg aan de eigen beleidskeuzes en ging niet mee met ons amendement.

Er was verder nog discussie over de griffieondersteuning, bezuiniging op koffie, hapjes en drankjes bij raadsvergaderingen, bijdrages voor  kleedkameraccomodaties, toeristenbelasting, betaald parkeren en hoe een sluitende begroting aan te bieden aan de provincie. Divers in onderwerpen dus. Met name de discussies rond toeristenbelasting en betaald parkeren zullen de komende tijd nog wel vaker op de agenda komen.