Financiële uitdagingen in Steenwijkerland

Perpectiefnota.jpgwoensdag 03 juli 2024 08:43

Alle gemeenten in Nederland hebben financiële tekorten omdat de regering vanaf 2026 minder geld aan de gemeenten gaat geven. Voor de gemeente Steenwijkerland betekent dit dat we vanaf 2026 meer dan 6 miljoen euro minder krijgen. Hierdoor hebben we minder geld voor onze gemeente en moeten we besparen en lasten verzwaren bv de toeristenbelasting en de afvalstoffenheffing. Dit betekent dat we moeilijke keuzes moeten maken. En ondertussen wil je ook blijven investeren omdat er goede plannen liggen voor onze inwoners.

Tijdens de behandeling van de Perspectiefnota lagen er verschillende voorstellen op tafel. De verschillende partijen in de gemeenteraad werden gevraagd om hun advies hierover.

De ChristenUnie heeft de volgende keuzes gemaakt:

1. Kosten Verhogen: Producten en diensten duurder maken, zodat ze kostendekkend zijn. Dit kan op onze steun rekenen.
  2. Meer Onderzoeken: We willen verder onderzoeken hoe we kunnen besparen op voorzieningen of beleid. Het college had al wat voorstellen, maar deze waren nog niet voldoende uitgewerkt. We willen eerst weten wat de gevolgen zijn voor onze inwoners voordat we een beslissing nemen.
  3. Volgorde van Beslissingen: We vinden de volgorde van beslissingen belangrijk. Neem bijvoorbeeld het zwembad in Vollenhove. Het college stelde voor om het zwembad te sluiten omdat er misschien een andere zwemfunctie kan komen. Wij willen eerst weten hoe die andere zwemfunctie eruit komt te zien en onder welke voorwaarden, voordat we na willen denken over het sluiten van het huidige zwembad.
  4. Beschermen van Minima: We zijn tegen maatregelen die de minima in onze gemeente raken.

Alle partijen hebben gisteren hun advies gegeven. In de begrotingsvergadering van november moeten we de definitieve keuzes maken.

De volledige tekst van de algemene beschouwing