Starterslening en gehandicaptenparkeerkaart

parkeerkaart en starterslening.pngwoensdag 03 juli 2024 09:08

De ChristenUnie heeft tijdens de vergadering over de Perspectiefnota twee moties en een amendement ingediend. Deze kregen veel steun van de andere partijen.

Eén motie en het amendement gingen over de starterslening. Het geld voor de starterslening is op en we willen dat er voor 1 januari 2025 nieuw geld komt, zodat ook in 2024 nog startersleningen gegeven kunnen worden. We willen ook de voorwaarden voor de starterslening aanpassen. De starterslening is voor mensen die voor het eerst een huis kopen maar niet genoeg hypotheek kunnen krijgen. Je kunt dan een klein deel van het geld (40.000 euro) lenen bij de gemeente. Dit geld komt terug met de aflossingen, zodat weer nieuwe leningen gegeven kunnen worden. De starterslening werkt goed en daarom is de ChristenUnie voorstander van het behouden van deze mogelijkheid.

De andere motie ging over de verhoging van de kosten voor de gehandicaptenparkeerkaart. De kosten gaan omhoog naar 117 euro. Wij willen dat mensen met een laag inkomen door deze verhoging toch een gehandicaptenparkeerkaart kunnen krijgen. Meedoen in de samenleving is belangrijk en daarvoor is vervoer nodig. Daarom hebben we de wethouder gevraagd om een plan te maken zodat deze voorziening onder de regelingen voor armoede en minima valt. De wethouder had hier al ideeën voor.