Bouwplan Zuidveen weer naar de prullenbak

prullenbakvrijdag 20 oktober 2006 16:17

De Stentor - 20 OKTOBER 2006 - DEN HAAG/STEENWIJK - Het fel omstreden bestemmingsplan De Schans in Zuidveen bij Steenwijk is door de Raad van State van tafel geveegd. De gemeente stuurde het plan te laat naar de provincie, die het op zijn beurt te laat goedkeurde.

Omdat beiden de fout ingingen kon staatsraad M. Oosting niets anders dan het bestemmingsplan voor de bouw van 480 woningen afkeuren. Deze uitkomst betekent dat het komende jaar sowieso niet kan worden gebouwd op de Steenwijker Kamp, zoals het plan in de volksmond blijft heten. Een van de vele tientallen bezwaarmakers, M. Scheeringa uit Zuidveen, zei te hopen dat de gemeenteraad eieren voor zijn geld kiest en het plan nog eens goed zal doorlichten. Scheeringa zei dat de huidige PvdA-wethouder Van de Nadort hem al eerder liet weten ‘het heel anders aan te pakken’ als hij het over mocht doen. Het bestemmingsplan lag toen echter al vast. Nu liggen alle mogelijkheden weer open en roept hij Van de Nadort en de gemeenteraad op het plan te herzien.

Cruciale fout

Zowel de gemeente Steenwijkerland als het provinciebestuur van Overijssel heeft een cruciale fout gemaakt met de vaststelling en goedkeuring van het plan. Staatsraad Oosting stelde gisteren tijdens de rechtszaak vast dat het geen zin heeft om de inhoudelijke bezwaren te behandelen, aangezien de gehele inspraakprocedure over moet.

Reden is dat de gemeente het in november 2005 vastgestelde bestemmingsplan twee dagen te laat naar het provinciehuis stuurde en het provinciebestuur het plan op zijn beurt maar liefst twee weken te laat goedkeurde. Nadat de gemeentewoordvoerder had bevestigd dat het plan inderdaad te laat was verstuurd, had Oosting geen andere keus. Hij zei dat de algemene bestuurswet bepaalt dat een bestemmingsplan automatisch (van rechtswege) is afgekeurd als zowel de gemeente als de provincie te laat zijn. Als alleen de provincie het plan te laat had goedgekeurd was er niets aan de hand geweest. Opgelucht

Oosting zei dat de gemeenteraad in principe een nieuw bestemmingsplan kan maken. Daartegen kan opnieuw bezwaar worden gemaakt.

Deze uitkomst leidt in ieder geval tot grote vertraging van de bouw. Sowieso kan er het komende jaar in Zuidveen niet worden gebouwd. De bezwaarmakers, waaronder vooral inwoners van de buurtschap Zuidveen, hopen dat van uitstel afstel komt.