Van de fractievoorzitter

zondag 01 oktober 2006 16:56

Na een hectische periode van verkiezingen en coalitievorming met daarbij het normale politieke werk was het goed om even vakantie te houden.

Het politieke werk is inmiddels al weer volop begonnen. De eerste vergaderingen zijn alweer geweest. Het was even wennen, een nieuwe raad en een nieuw college.
Met elkaar zullen we ons bestuurlijk moeten inzetten voor onze mooie Gemeente Steenwijkerland zodat het ook in de toekomst voor een ieder goed toeven is en blijft.
Dat Zijn Zegen op ons aller werk moge rusten.

STANDPUNTEN RAADSVERGADERING SEPTEMBER

Aanschaf ID-kaart

De aanschaf van een ID-kaart zou voor de minima gecompenseerd moeten worden.

Het is een wettelijke verplichting dat iedereen zich moet kunnen identificeren. Door veel instanties wordt hier ook om gevraagd. Een wettelijke regeling, waar je geen kruimel brood voor koopt. Onzes inziens zou dit voor de minima moeten worden gecompenseerd. We hebben in de laatste commissie vergadering aangegeven hiervoor met een voorstel te komen in de raad. Een motie lag klaar, maar toen bleek ons dat het College al druk bezig is de verfijning van de bijzondere bijstand uit te werken. Hieruit zullen ongetwijfeld voorstellen komen bij de begroting.

Om hierop niet vooruit te lopen door alvast een claim op de begroting te leggen en om alle partijen de gelegenheid te geven een integraal weloverwogen besluit te kunnen nemen, hebben we de motie niet ingediend. We zullen er zonodig bij de begrotingsbehandeling op terug komen. Wel hebben we dit alvast aan het college meegegeven.

Ossenzijl

In de commissie vergadering hebben we al aangegeven een mogelijke aanleg van een rond-/randweg bij Ossenzijl de komende jaren niet verwezenlijkt te zien vanwege de benodigde financiële middelen. Dit is alleen maar versterkt door het bezoek aan een bijeenkomst van de Provincie over de netwerkanalyses. Hieruit bleek dat er voor Steenwijkerland geen verkeersknelpunten bestaan volgens de normen die daar worden gehanteerd.

Steenwijkerland komt daar niet in beeld, laat staan Ossenzijl of Blokzijl. Dat betekent dat er voor de komende jaren voor onze gemeente ook geen middelen worden vrijgemaakt. De gemeente kan, ook al zou ze het willen, niet alleen de benodigde middelen ophoesten. We zijn hierbij de provincie nodig. Het gaat om gigantische bedragen.

Al jaren ligt hier een leefbaarheids probleem. Er wordt nu wat ondernomen. Het wordt opgepakt d.m.v. een proef in dat gebied. Maatregelen worden genomen; omleiden van zwaar verkeer, verkeersremmende maatregelen etc.  Er zullen metingen worden gedaan. Tijdens deze proef zal gekeken moeten worden wat in de praktijk de consequenties zijn, niet alleen voor Ossenzijl en Oldemarkt, maar voor de hele omgeving. Het is een proef, dus niet definitief. We hopen wel dat uit deze proef iets positiefs zal voortkomen. Er is volgens de stukken goede communicatie geweest tussen college en burgers, ondernemers en belangenverenigingen o.i. hier een vereiste.

Wij gaan er vanuit dat ook na het beëindigen van deze proefperiode gezamenlijk gekeken wordt naar de plussen en de minnen. Dat er daadwerkelijk gezamenlijk gewerkt kan worden aan een oplossing die de leefbaarheid voor Ossenzijl aanzienlijk verbeterd. Deze proefperiode lijkt ons een goed uitgangspunt.

Wel dringen we er bij het college op aan de rond-/randweg onder de aandacht van de provincie te blijven brengen.

Vervolgfasen invulling 30/60 km zones

Er is o.i. voldoende mogelijkheid geweest voor burgers om hun zienswijzen en/of bezwaren kenbaar te maken op de daarvoor belegde bijeenkomsten. Ook is volgens ons vanuit het Coll. hier voldoende op geregeerd. Reacties zijn meegenomen en verwerkt. Alles is samengevat in een reactienota welke indieners van zienswijzen ook weer is toegezonden. Men kan zien wat er met hun zienswijze is gedaan. Nogmaals kan bezwaar worden aangetekend wanneer de verkeersbesluiten ter inzage zijn gelegd.

Wel hebben we moeite met de afsluiting van de Kooiweg en de Nassauweg. Een motie hebben we ondersteund van de PvdA waarin het college wordt gevraagd hierover met een ander voorstel in de commissie terug te komen.

Bij het lezen van de zienswijzen stuitten we weer op klachten vanuit de Barsbeek over de daar liggende drempels. Deze klachten bestaan al vanaf de aanleg tot op heden. Het betreft klachten van aanwonende agrariërs maar ook van het LTO. Deze drempels zijn aangelegd in het pilot gebied in 2004.  Het gaat hier om drempels van 12cm hoog, kort op lang af. Aanwonenden waren destijds niet op de hoogte waar precies en wat voor drempel werd neergelegd. Na inspraakreacties voor de vervolgfasen zijn er proeven genomen door de toenmalige wethouder bij de moespot. Bovenstaande drempels komen in de vervolgfasen niet meer voor vanwege de bezwaren. Er is een balans gevonden tussen veiligheid en de overlast die drempels geven. De drempels zijn aangepast, 8cm hoog met een aangepaste vorm.

We zijn voor uniformering van 30/60 km wegen maar dan ook voor de drempels.

Het zou echter kapitaalvernietiging zijn om alle drempels aan te passen uit het pilot gebied. Laten we dan in ieder geval die drempels aanpassen of verwijderen waarover nog steeds klachten zijn. Bij navraag blijkt dat het alleen om de twee drempels te gaan in de Barsbeek.
We dienen dan ook een amendement in om deze aan te passen of evt. te verwijderen.

-Webmaster- De tekst van dit amendement is helaas weggevallen. Wij doen ons best deze zo spoedig mogelijk te plaatsen.