Begroting Steenwijkerland: ‘Helder en Sociaal’

DSCN2052donderdag 12 oktober 2006 08:38

11 OKTOBER 2006 - STEENWIJKERLAND - ‘Helder en Sociaal’. Dat geldt niet alleen voor het nieuwe collegeprogramma, ook voor de gemeentelijke begroting voor het jaar 2007 en verder, aldus financieel wethouder Wout de Vries van de gemeente Steenwijkerland.

De Stentor - 11 oktober 2006

‘De financiële positie van de gemeente is goed, de meerjarenbegroting toont constant een positief beginsaldo en we gaan allerlei herijkingen doen, omdat we niet altijd op oude voet door moeten gaan. Uit die herijkingen willen we uiteindelijk een behoorlijk voordeel halen en dat geld inzetten voor nieuw beleid’, aldus De Vries.

Voor de uitvoering van het collegeprogramma ’Helder en Sociaal’ is in 2007 een bedrag van 2,4 miljoen euro beschikbaar tot een bedrag van 1,9 miljoen euro in 2010. De Vries: ‘We zitten hier niet alleen om geld op te potten, maar ook om het in te zetten.’ Het college is volgens de financieel wethouder terughoudend in belastingverhogingen. ‘We gaan niet verder dan prijsindexatie cq inflatiecorrectie.’

Van de 2,4 miljoen euro die volgend jaar beschikbaar is voor de uitvoering van het collegeprogramma willen B en W een fors deel (900.000 euro) bestemmen voor structuurversterkende projecten. Zowel in 2007 als in 2008 wordt 225.000 euro uitgetrokken voor de privatisering van kleedaccommodaties van sportverenigingen danwel het wegwerken van achterstallig onderhoud. Ook op het terrein van toezicht en handhaving moet een inhaalslag worden gemaakt. Daarvoor is volgend jaar en het jaar in totaal twee ton gereserveerd.

Voor diverse leefbaarheidsprojecten trekt het college tot en met 2010 jaarlijks een half miljoen euro uit. En voor een uitvoeringsimpuls voor de beheerplannen is de komende vier jaar in totaal 1,7 miljoen euro gereserveerd, in 2007 te beginnen met drie ton oplopend naar 5 ton in 2010. Wordt in 2007 nog 35.000 euro uitgetrokken voor de verbetering van het openbaar vervoer (regiotaxi) van alle kernen naar de stad Steenwijk, in 2010 is dat bedrag opgelopen naar een ton. In totaal wordt voor de verbetering van het openbaar vervoer 270.000 euro gereserveerd.

De meerjarenbegroting 2007- 2010 wordt dinsdag 14 november besproken door de gemeenteraad. Die vergadering is zowel de eerste als de laatste vergadering over de begroting. In tegenstelling tot voorgaande jaren zijn er dit jaar geen begrotingsbesprekingen in de verschillende raadscommissies.