Risicomanagement moet beter!

maandag 26 november 2012 16:07

Op 9 oktober 2012 ben ik geïnstalleerd als raadslid in Steenwijkerland. Wat mij is opgevallen in deze nog zeer korte periode is, dat het woord risico en risicomanagement nog al eens voorkomt in de stukken. En dan altijd met de oproep om risico’s beter in beeld te brengen en er op een goede manier over te communiceren. De CU vindt goed risicomanagement belangrijk net zoals het goed communiceren over risico’s omdat anders de gemeenteraad haar controlerende rol onvoldoende kan uitvoeren.

Een paar voorbeelden: In de raadsvergadering van 30 oktober 2012 werd het rapport over de verbouw van de Meenthe besproken. Uit de aanbevelingen: De onderzoekscommissie is tevens van mening dat het risicomanagement voor dit project, verbouw van De Meenthe, onvoldoende is ingevuld.”

Uit een raadsbrief van 15 november 2012 met betrekking tot de evaluatie van de waterbodemsanering van de Passantenhaven Steenwijkerdiep staat als verbeterpunt genoemd: “meer aandacht voor risicomanagement. Bij dit soort projecten blijkt dat er veel risico’s zijn welke vooraf moeilijk zijn in te schatten. Daarnaast is communicatie een belangrijk aspect.”

In de commissievergadering van 20 november 2012 werd een rapport van de Rekenkamer over het grondbeleid behandeld. Uit de conclusies:“In de gemeente Steenwijkerland is nog onvoldoende transparantie en risicobeheersing rondom het grondbeleid en de grondexploitaties. Met de raad is geen algemeen beleidskader afgesproken inzake de uitvoering van het grondbeleid en de verantwoording van de grondexploitaties. Zo heeft de raad geen duidelijk inzicht op de risico’s per grondexploitatie.”

De ChristenUnie fractie zal aandacht blijven vragen voor dit punt. Goede afspraken en een transparante manier van weergeven van risico’s is van groot belang. Alleen dan kunnen we als raad op een verantwoorde manier onze goedkeuring geven aan plannen en ook op tijd plannen bijsturen als dat nodig is.

Namens de ChristenUnie fractie: Marcel Scheringa