ALGEMENE BESCHOUWINGEN 2012

vrijdag 16 november 2012 16:18

De algemene beschouwingen 2012 + moties van de ChristenUnie.

Vz. Anno 2012 leven we in een wereld waarin veel gebeurt, in een land met veel ontwikkelingen. We leven nog steeds in een tijd van economische onzekerheden wat gevolgen heeft op tal van gebieden. We hebben te maken met een nieuw kabinet met eigen visies en plannen, die niet altijd de onze zijn. We krijgen o.a. te maken met een bezuiniging van 16 miljard. Hoe dit precies zal uitpakken voor de burgers maar ook voor de gemeente is nog niet duidelijk. Dat het consequenties zal hebben is zeker en daar zullen we rekening mee moeten houden. Verdere decentralisatie van taken zal wel doorgaan, gecombineerd met een bezuiniging zoals b.v. de nieuwe Wet Werken naar Vermogen en de AWBZ en Jeugdzorg. Aan de ene kant goed dat gemeenten taken overnemen, aan de andere kant geeft het onzekerheid en zorg i.v.m de ontwikkeling en de daaraan gekoppelde financiële middelen. We willen nauw betrokken worden bij deze ontwikkeling vanwege het belang en de complexiteit.

TOEZEGGING

Op 7 nov. was het dankdag voor gewas en arbeid. Er is er veel om dankbaar voor te zijn. Dankbaar voor het feit dat er een nieuwe regering is zodat het land weer bestuurd kan worden. Dankbaar ook voor de vrijheid en mogelijkheden die ons allen zijn gegeven om allerlei taken op lokaal gebied te kunnen vervullen.

Vz. Dankbaar zijn we ook voor de sluitende begroting die voor ons ligt. Geen eenvoudige taak in deze tijd, dus onze complimenten.

Een sluitende begroting t/m 2016 met mogelijkheden voor nieuwe investeringen in de wijkvernieuwing Steenwijk West, het parkeerterrein Meenthe, breedband en de herinrichting Sint Jansklooster. In onze ogen goede en noodzakelijke zaken. Daarnaast nog de investeringen van jaarschijf 2013, uit de PB 2012-2016. Een totale investering van bijna 6,4 miljoen in 2013. Een beperkte investering maar passend in deze tijd. Investeringen ook vanuit de reserves maar desondanks blijven deze op orde. Grote projecten vinden doorgang. Voor wat betreft het Steenwijkerdiep zijn we nog in afwachting van een brief met nadere informatie.

Een sluitende begroting ondanks een beperkte lastenverhoging van 1,1% voor de burgers. De belastingen stijgen minder dan de inflatiecorrectie. Dit past bij het gedachtengoed van de CU om maximaal alleen prijscompensatie door te rekenen in de belastingen en tarieven om daarmee te voorkomen dat de lastendruk voor de burger stijgt. Maar er zijn grenzen. We behoren bijna tot de goedkoopste helft van alle gemeentes, een mooi gegeven. Bijzonder is dat we ook dit jaar weer een verlaging van de afvalstoffenheffing kunnen doorvoeren. Dit dankzij het ook door ons gesteunde systeem van gescheiden afvalinzameling.

Een sluitende begroting maar wel mede dankzij bezuinigingen. Bezuinigingen waarbij de kaasschaaf methode is gebruikt. We kunnen hiermee nu de begroting nog sluitend houden maar vragen ons af of dat voldoende is om de rijks bezuinigingen en evt. tekorten komende jaren op te vangen. Blijft staan dat ook schaafplekken zeer doen.

Zo is een pijnpunt dat we moeten bezuinigingen op het gebied van Welzijn en dat is geen aangename taak. Verenigingen en organisaties zetten zich in en doen goed werk vaak met en/of door vrijwilligers. Vrijwilligers zijn het cement van onze samenleving en daar moeten we zuinig op zijn. Ze worden steeds belangrijker ook in het overheidsbeleid. We moeten zorgen dat ondanks de bezuinigingen deze mensen gemotiveerd blijven. De CU is van mening dat subsidiering van maatschappelijke activiteiten een hulpmiddel is om de samenleving tot bloei te laten komen. Maar ook dat verenigingen en organisaties een eigen verantwoordelijkheid hebben waarbij subsidies in beginsel een aanvulling moet zijn op eigen middelen.

Bezuinigingen bij Timpaan. Deze bezuinigingen moeten worden opgevangen binnen de nieuwe integrale werkwijze, timpaan welzijn nieuwe stijl. Timpaan heeft aangegeven de hakken niet in het zand te zetten maar hun verantwoordelijkheid te nemen. Een goede zaak maar we willen wel graag op de hoogte gehouden worden van de consequenties van deze nieuwe werkstijl. Toezegging?

Vz. Dan zijn er twee bezuinigingen waar we toch wel moeite mee hebben, de bibliotheken en de amateurkunst. De bibliotheek heeft al een bezuiniging achter de rug wat consequenties heeft gehad voor een aantal bibliotheken. Nu worden ze weer geconfronteerd met een bezuiniging waarop geanticipeerd moet worden. Contracten moeten of zijn inmiddels al opgezegd, er moet een reorganisatie plaatsvinden. Dit zal consequenties hebben voor de bibliotheken in Steenwijkerwold en Giethoorn. Het college is van mening en wij met hen, dat er een basisvoorziening bibliotheken in de huidige kernen moet worden behouden. Om de stichting meer tijd en ruimte te geven voor een gedegen reorganisatie en voor het treffen van de nodige maatregelen, stellen we voor de bezuiniging getemporiseerd in te voeren. Voor de jaarschijf 2014 €30.000 en vanaf 2015 €60.000. De temporisering geeft ook de MFA’s de ruimte om evt. een andere invulling te zoeken voor leeggekomen ruimtes. Bijkomend maar wel belangrijk is dat hier veel vrijwilligers bij betrokken zijn die zich inzetten voor het maatschappelijk belang. MOTIE

AMATEURKUNST

Ze hebben al 10% ingeleverd. Daarbij is in november 2012 een harmonisatie in gang gezet wat ook financiële gevolgen zal hebben voor de verenigingen (€11.000). Daar bovenop krijgen de verenigingen nog eens te maken met een bezuiniging van €20.000. Dit geeft een stapeling van effecten. De verenigingen hebben tijd nodig om de harmonisatie en de bezuinigingen te verwerken. Bovendien hebben we ook hier te maken met werk van vele vrijwilligers ten dienste van de samenleving. We stellen daarom voor de bezuiniging getemporiseerd in te voeren. Eerst de harmonisatie afronden in 2013. Scala de

gelegenheid geven tot ondersteuning van de verenigingen. De bezuiniging door te voeren in 2014 i.p.v. 2013. MOTIE

Vz. Beleidsvragen hebben we schriftelijk gesteld en danken u voor de beantwoording. Technische vragen hebben we eveneens schriftelijk gesteld en danken m.n. Dhr. Bruinsma voor de beantwoording. We zullen niet overal op terugkomen maar nog een paar punten.

Zwembad Vollenhove. U geeft aan dat u met de bezuiniging van €86.000 in 2013 dat jaar ziet als een overgangsjaar in de aanloop naar een volledige afbouw van de subsidie aan het zwembad Vollenhove in 2014. We gaan ervanuit dat, zoals door u is aangegeven, het zwembad in Vollenhove (zonodig met aangepaste openingstijden en aangepaste invulling) kan worden behouden. Het zwembad behouden en daarbij de totale omvang van de bezuinigingen op de zwembaden in stand zal houden. We zien de voorstellen graag tegemoet. Na jarenlange discussies zou dit een prachtig resultaat zijn.

Schulhulpverlening. Gelukkig geen bezuinigingen in het sociale domein. Er wordt een extra investering gedaan in de schuldhulpverlening van €275.000 voor volume en aantallen. Er is een forse toename in de schuldhulpverlening. Aan de ene kant zorgelijk, voor de mensen zelf, meer mensen hebben hulp nodig en het vormt een extra kostenpost voor de gemeente. Anderzijds betekent het ook dat de burgers de weg naar hulpverlening weten te vinden. Met deze extra investering moet ook de wachttijd binnen de 4 weken worden gehouden. Dit is voor ons een belangrijk gegeven. Hulp moet op korte termijn geboden kunnen worden, zeker voordat de problematiek voor de cliënt uitzichtloos wordt. We vragen ons af of deze extra investering voldoende is ook voor na 2013. En ook of er voldoende gekwalificeerde vrijwilligers zijn om in te kunnen zetten bij het budgetbeheer wat een besparing moet opleveren. We zien het beleidsplan, schuldhulpverlening, met belangstelling tegemoet. En willen graag op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen binnen de schuldhulpverlening. Toezegging!

Jeugdraad. Zaken vanuit het jeugdbeleid worden nogal eens geregeld via VO scholen waarbij ongeveer 50% van de jongeren worden bereikt. We zullen daar niet verder op ingaan u kent onze mening daarover. Blij zijn we dan ook met de jeugdraad. We hopen van harte dat jongeren, ook uit het buitengebied, zich aangesproken voelen, mee willen denken en zitting willen nemen in deze raad. Zodat ook het buitengebied goed vertegenwoordigd is. (pesten, nationaal probleem met soms ingrijpende gebeurtenissen, bespreekbaar)

Duurzaam. Zoals bekend is DUURZAAMHEID een belangrijk onderwerp voor de CU. De CU is van mening dat wij mensen een belangrijke verantwoordelijkheid hebben ten aanzien van het onderhouden van de schepping die we van God hebben gekregen. Zowel in de huidige tijd als met het oog op de toekomst. Wij constateren dat het beleid dat de CU samen met opeenvolgende coalities heeft vormgegeven de afgelopen jaren, tot concrete resultaten heeft geleid. We noemen de grote toename van het aantal zonnepanelen in Steenwijkerland. Dat rondvaartboten voorzien zijn van een elektromotor. We willen de

ingeslagen weg ook de komende jaren vasthouden door bv het behoud van stimulerende maatregelen voor vervanging van benzinemotoren naar elektromotoren bij de rondvaart-en andere boten En dat de gemeente is begonnen met de aanleg van meer elektrische oplaadpunten. Het is belangrijk om het groene rijden te faciliteren en zo te bevorderen.

Een ander belangrijk punt is die van decentrale energieopwekking. Wat ons minder afhankelijk maakt van bv olie en benzine en leidt tot minder CO2 uitstoot. De CU is blij dat het college in deze begroting vasthoudt aan de gemeentelijke ambitie om in 2020 al het huishoudelijk energiegebruik op te wekken met energie uit (duurzame) energiebronnen binnen de eigen gemeentegrenzen en in regionaal verband. Het halen van de ambitie zal lokaal moeilijk worden door het niet toepassen van windenergie. Hoe zit het met onze Kyoto doelstellingen, houden we die nog vast?(40% van deze doelstellingen vallen weg bij het laten wegvallen van windenergie.) Bij de bespreking van de Energienotitie komen we hier op terug.

Algemene Reserve Grondbedrijf

In de PB 2012-2015 heeft u aan gegeven dat voor 2011 een buffer boven de norm van 14% werd verwacht. Dit werd echter 5 ton beneden de norm wegens tegenvallende verkopen van kavels. U verwachtte voor 2012 en volgende jaren weer positieve resultaten en dat de reserve weer op het afgesproken niveau kon worden gebracht. U en de meerderheid wensten geen aanvulling op dit tekort. (motie CU). In het jaar 2012 ontstaat er opnieuw een tekort van bijna €625.000. Weer wilt u dit tekort niet aanvullen i.v.m. uw verwachting dat deze zich komende jaren weer boven de norm zal bewegen en vanwege nieuwe ontwikkelingen. Hoe lang kun je blijven vertrouwen op berekeningen terwijl voor het tweede jaar achtereen de praktijk uitwijst dat we tekorten hebben? Gezien het staatje op pag. 120 PG verwacht u geen verliesnemingen alleen winstnemingen. Risico’s de schans, oosterbroek en blankenham. Risico’s bij stagnatie gronduitgifte etc. Het kan zo in de miljoenen lopen. We zullen geen amendement indienen, heeft geen zin gezien onze motie van vorig jaar op dit punt. Begroting zullen we de goedkeuring niet onthouden maar we willen bij deze gezegd hebben dat wij het niet eens zijn met dit voorstel. Beraadslagingen maken deel uit van het besluit.

Slot. VZ. Ondanks de bezuinigingen en alles wat nog op ons afkomt, willen we een dienstbare overheid zijn als bondgenoot van de burgers die op komt voor de kwetsbaren en die onrecht bestrijdt. Een dienstbare overheid die onderkent dat de samenleving in de eerste plaats wordt gevormd door de burgers zelf, door bedrijven en andere organisaties. Dat betekent dat je als overheid die taken oppakt die de samenleving en de markt niet kunnen. We staan voor een dienstbare samenleving, een samenleving waar mensen naar elkaar omzien en meer dan hun eigen belang dienen.

Dit alles in het besef dat de mens wikt en God beschikt. Aan Zijn Zegen is het al gelegen.

En onder dankzegging voor het gedane werk wensen wij u, college, secretaris, griffie, ambtenaren, bodes en collega raadsleden veel wijsheid en energie toe voor het komende jaar maar moge bovenal Zijn Zegen op ons aller arbeid rusten.

Moties:

1.Bezuiniging amateurkunst