Ontwikkelingssamenwerking

zaterdag 01 mei 2010 12:32

In de raadsvergadering van 13 april heeft de raad het ontwikkelingssamenwerking (OS)-beleid vastgesteld. Het beleid is strak neergezet. Het is niet zo dat iedereen zomaar subsidie krijgt. De criteria met name rond duurzaamheid van de samenwerking zijn belangrijk. Als je denkt een goed project te hebben, neem dan contact op met mij of met de gemeente. Door aan de voorwaarde van Impulsis te voldoen, wordt de subsidie door hen verhoogd en ook nog eens door het COS. Het is zeker de moeite waard!

Ik wil het budget voor OS ook daadwerkelijk aangesproken zien worden. Ondanks de economische crisis in eigen land mogen we niet alleen aan ons zelf blijven denken, maar moeten we ook omzien naar de zwakkeren in deze wereld.

In het kader daarvan zijn mijn vrouw en ik direct na de raadsvergadering naar Uganda afgereisd. We hebben daar een aantal projecten bezocht, te gast geweest op de opening van een fotoexpositie en met diverse Nederlanders gesproken die betrokken zijn bij OS. Alle indrukken moeten nog wel verwerkt worden. Eén van de projecten waar we mee spraken wil een vorm van tafeltje-dekje starten voor de 700 ouderen (ouder dan 65) in de community waar het project actief is. Ook wil men een vorm van huishoudelijke hulp invoeren. Misschien kunnen we rond deze gedachtes een goed project formuleren. Wie helpt?!

Afgelopen week gesproken met de werkgroep De Voorpoort in Vollenhove. Zij hebben zorgen over de voorgang met name in het gedeelte dat door de projectontwikkelaar wordt uitgevoerd. Er bestaat angst dat met de ontwikkeling van Marknesse de Aldi voor Marknesse zal kiezen. Hierdoor zou de regionale functie van Vollenhove bedreigd worden. Ik ga daarom ook maar met de betrokken ambtenaren praten.

Op Koninginnedag weer naar de vlagceremonie op de Markt geweest. Goed georganiseerd. Zou best meer mensen mogen trekken. De aanwezigheid van de landmacht bij dit onderdeel van de feestelijkheden maakt het nog meer bijzonder.