ChristenUnie presenteert alternatieve begroting voor gemeente Steenwijkerland

begrotingzaterdag 07 november 2015 19:00

Op 11 november 2015 vergadert de gemeenteraad van Steenwijkerland over de meerjarenbegroting van de gemeente voor de jaren 2016-2019. Omdat de ChristenUnie het niet eens is met een deel van de keuzes die het college maakt, zal ze tijdens deze vergadering een alternatieve begroting voorstellen. “Dit college lijkt meer te willen investeren in stenen, dan in mensen” aldus Marcel Scheringa, fractievoorzitter van de ChristenUnie. “Zo maakt ze wel geld vrij in de begroting voor Impulsgelden, maar niet voor extra investeringen in de zorg of voor extra geld voor werk. Ook zijn we niet gelukkig met de manier waarop het college de begroting sluitend wil maken, namelijk door forse bezuinigingen, bijvoorbeeld op subsidies, en door geld te gebruiken uit de reserves.”

MENSEN EERST!

De alternatieve begroting van de ChristenUnie legt meer de nadruk op het investeren in mensen in plaats van in stenen. Zo stelt de ChristenUnie voor om extra geld vrij te maken om innovatieve projecten in de zorg te ondersteunen. “Op die manier willen we ervoor zorgen dat de zorg die Steenwijkerlanders nodig hebben, ook op termijn is gewaarborgd” aldus Scheringa. Daarnaast stelt de ChristenUnie voor om fors extra te investeren in de Sociale Dienst en de Noordwest Groep, om mensen sneller aan regulier werk te helpen zodat ze weer zelf in hun inkomen kunnen voorzien. Ook wil de ChristenUnie meer geld voor de kernen en wijken, zodat nog meer kleinere leefbaarheidsprojecten kunnen worden gerealiseerd.

“Dit alles kunnen we doen door te besparen op investeringen in stenen en in ICT. Door bijvoorbeeld bepaalde dingen uit te stellen of iets minder te doen. Ook willen we het instellen van een reserve Impulsgelden uitstellen en het bedrag lager maken. Door deze en andere keuzes kunnen we een sluitende alternatieve begroting aanbieden, terwijl er veel minder bezuinigingen nodig zijn. Zo is het wat ons betreft niet nodig om te bezuinigen op de subsidies. Ook bezuinigingen op gladheidsbestrijding zijn wat ons betreft van de baan”.

De begroting die de ChristenUnie voorstelt, is sluitend voor alle jaren in de Meerjarenbegroting, zonder dat er extra geld nodig is uit de reserves. Ten opzichte van de begroting van het college, zal er zelfs ruim 1,3 miljoen minder worden onttrokken aan de Algemene Reserve.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Alternatiefvoorstel ChristenUnie Meerjarenbegroting 2016-201943,8 kBapplication/pdfdownload
TOELICHTING Alternatief voorstel ChristenUnie Meerjarenbegroting 2016-201946,8 kBapplication/pdfdownload