De ChristenUnie zorgt voor het in stand houden van het fonds “kernen en wijken”

woensdag 03 juli 2013 10:24

In de Perspectiefnota van Steenwijkerland was aangegeven dat het fonds “kernen en wijken” in 2015 uitgeput zou raken als we niets zouden doen. Geld uit dit fonds wordt vooral gebruikt om initiatieven van inwoners te ondersteunen. Bijvoorbeeld plannen die door de Plaatselijke Belangen verenigingen of de wijkverenigingen worden ingediend bij de gemeente.
Omdat de ChristenUnie het juist erg belangrijk vindt dat inwoners zelf met ideeën komen over mogelijke verbeteringen aan de eigen leefomgeving, hebben we via een motie gevraagd om het fonds in stand te houden door er extra geld aan toe te voegen. Die motie is door de gemeenteraad aangenomen.

We zijn daar erg blij mee. We leven in een tijd waarin de overheid een stapje terug doet en meer overlaat aan de mensen zelf. Dit betekent dat het accent steeds meer van burger- naar overheidsparticipatie verschuift: het gaat niet langer alleen meer om het betrekken van burgers bij de plannen van de overheid, maar juist steeds meer om een overheid die ideeën en initiatieven van burgers of ondernemers ondersteunt en faciliteert. Dat betekent voor ons als overheid vooral loslaten en meer overlaten aan de samenleving. Dat kan echter niet zonder geld. Daarom vindt de ChristenUnie het belangrijk om het fonds “kernen en wijken” in stand te houden om zo flexibel mogelijk  bewonersinitiatieven te kunnen blijven faciliteren, eventueel ook financieel.

Daarom hebben we het initiatief genomen om, samen met enkele andere partijen, een motie in te dienen met als doel om het fonds “kernen en wijken” in stand te houden door er extra geld voor uit te trekken. Die motie heeft het gehaald. Dat betekent dat we uit dit fonds ook in de toekomst lokale bewonersinitiatieven kunnen blijven ondersteunen.

Marcel Scheringa, Fractie ChristenUnie