Olde Veste

donderdag 26 januari 2006 19:39

STEENWIJK – Met zestien stemmen voor en negen tegen ging de meerderheid van de gemeenteraad dinsdagavond akkoord met een krediet van 55.000 euro voor voetbalvereniging Olde Veste in Steenwijk voor de bouw van extra kleedkamers. Was er verdeeldheid over het collegevoorstel, de gemeenteraad was unaniem voor de motie van de ChristenUnie.

Meerderheid raad steunt Olde Veste

Wethouder Henk Gielen kreeg zijn medestanders vooral achter zich door de dekking van zijn voorstel niet meer uit het `toekomstige' privatiseringsfonds te halen, maar uit de algemene reserve.
Was er verdeeldheid over het collegevoorstel, de gemeenteraad was unaniem voor de motie van de ChristenUnie. Deze motie houdt in dat in de komende begroting dit jaar geld moet worden opgenomen waarmee ook de andere voetbalverenigingen in de gemeente Steenwijkerland volgens de normen van het NOC/NSF moeten kunnen functioneren met betrekking tot kleedaccommodatie en velden.

(bron: Steenwijker Courant 25 -01-2006)

Standpunt ChristenUnie inzake Olde Veste, uitgesproken in de raadsvergadering van 24 januari 2006 door Vrouwk Bruining.

Voorzitter we hebben hier niet te maken met privatisering. We zijn hiervoor bezig met een pilot van 3 andere voetbalverenigingen. Wanneer dit gereed is kunnen we kijken naar andere clubs, bijvoorbeeld Olde Veste.

De gemeente hanteert de normen van NOC-NSF v.w.b de kleedkameraccommodaties en de velden en faciliteert deze. Het aantal kleedkamers is in deze afhankelijk van het aantal teams.
In de praktijk is het echter vaak zo dat deze verzoeken ingewilligd worden wanneer daar financiële ruimte voor is. Hier wordt in de begroting geen rekening mee gehouden.

Voorzitter voor wat betreft Olde Veste. In het besluit van 2000 wordt er gesproken over 4 nieuwe kleedkamers en overname om niet van 2 kleedkamers van de Steenwijker Boys. In 2002 is dit voorstel aangepast en een keuze gemaakt om 6 nieuwe kleedkamers te bouwen en 4 te renoveren in totaal dus 10 kleedkamers. De kleedkamers van de S Boys zijn hier kennelijk niet in meegenomen. Het voorstel van 2002 is uitgevoerd en hiermee voldaan.
Nu wordt er gevraagd om extra middelen voor renovatie van de betreffende kleedkamers. Dit is nieuw, het valt niet onder het vorige besluit en is er dus ook geen sprake van een overschrijding van het bouwkrediet. Wij zien dan ook het verzoek van Olde Veste om middelen voor renovatie van de kleedkamers als een nieuw verzoek. Zij hebben hier in onze ogen goede argumenten voor o.a explosieve groei van het aantal teams. Letten we hierbij op de normen gesteld door NOC-NSF dan kan Olde Veste hier ook aanspraak op maken.
Maar voorzitter dit heeft wel degelijk een precedentwerking. We hebben daar al vele malen op gewezen zo ook in de laatste commissievergadering, in tegenstelling tot wat in de pers stond te lezen.

Onze zienswijze is dat wanneer we akkoord gaan met dit voorstel en Olde Veste 55.000 euro toekennen i.v.m vermeerdering van teams op grond van de normen NOC-NSF, er ook ruimte moet zijn voor andere clubs met goede argumenten en soortgelijke verzoeken. Ook hierin moet rechtvaardig bestuurd worden en het gelijkheidsprincipe gehanteerd worden.

In de commissie hebben we daar navraag naar gedaan. De wethouder gaf aan dat die ruimte er is. Waar haalt de wethouder die financiële ruimte vandaan?

Ook hebben we in een eerder stadium al aangegeven eerst onderzoek te doen bij alle clubs maar het Arcadisrapport ligt er. Wat wordt hiermee gedaan? Het is waarschijnlijk alweer achterhaald. Niet uitgevoerd vanwege te weinig middelen? De motie van de CU in de algemene beschouwingen was zo raar nog niet. We zullen wanneer we dit voorstel aannemen toch moeten rekenen op aanvragen van andere clubs en ook daarvoor dan middelen moeten vrijmaken.

We zijn voor het voorstel indien er ruimte is ook voor andere clubs. We dienen een amendement in om hiervoor een uitspraak van de raad te verkrijgen.

Voorstel ChristenUnie betreffende voetbalclub

De Raad van Steenwijkerland bijeen op 24 januari 2006

overwegende dat

-         het beoefenen van sport belangrijk is voor lichaam en geest en voor de leefbaarheid in het algemeen
-         de gemeente Steenwijkerland uit gaat van de normen NOC-NSF voor wat betreft de kleedaccommodaties en velden
-         het uitgangspunt moet zijn dat iedere club gelijk wordt behandeld, het gelijkheidsprincipe

besluit dat

-         op basis van goede argumenten en met het oog op de normen van NOC-NSF  voor wat betreft de kleedaccommodaties en velden er financiële ruimte moet zijn ook voor andere voetbalclubs dan, het voorliggende voorstel, Olde Veste, om het gelijkheidsprincipe te handhaven
-         dat bij de komende begrotingsbehandeling hier aandacht aan besteed wordt

en gaat over tot de orde van de dag.

De Fractie van de ChristenUnie,
Geert Bultje
Vrouwk Bruining - Lok

Hieraan mondeling toegevoegd dat aandacht wat zwak is uitgedrukt maar betekent dat er middelen voor worden vrijgemaakt bij de komende begroting.