Onderzoek hergebruik pc’s

vrijdag 18 november 2005 09:48

De Stentor - 17 NOVEMBER 2005 - STEENWIJKERLAND - Een charmant voorstel van de ChristenUnie om oude computers van raadsleden in Steenwijkerland in te leveren voor hergebruik.

van een onzer verslaggevers

17 NOVEMBER 2005 - STEENWIJKERLAND - Een charmant voorstel van de ChristenUnie om oude computers van raadsleden in Steenwijkerland in te leveren voor hergebruik. Zo wordt het gemeenschapsgeld tenminste goed besteed, daarover is iedereen het eens. Maar er schuilt ook gevaar.

‘Computers die opgeschoond zijn, kunnen toch nog zichtbare gegevens bevatten op de harde schijf’, aldus Wout de Vries (PvdA). ‘Gevoelige documenten als bankverkeer, aangiftes van de belasting.’ Reden dat het oorspronkelijk als sympathiek bestempelde ‘pc-plan’ van CU op de valreep werd geschrapt en vervangen door een motie met andere inhoud die wél raadsbrede steun kreeg: het college gaat de mogelijkheden voor hergebruik van pc’s onderzoeken.

Het ging Vrouwk Bruining (CU) vooral om de intentie. ‘Ik wil dat we er serieus over nadenken. De pc’s zijn betaald met gemeenschapsgeld en vaak nog goed te gebruiken. Ik weet tenminste één school die heel blij zou zijn met tweedehands computers. Ook kunnen we hiermee een buitenlands project helpen.’ Het gaat om de pc’s, die in 2001 ter beschikking zijn gesteld aan raadsleden ‘en economisch gezien afgeschreven’.

In de media