‘ Dit neem ik zeer zeker mee naar Den Haag’

dinsdag 01 november 2005 20:51

Steenwijk- Vrijdag bracht 2e kamerlid voor de ChristenUnie Arie Slob, een werkbezoek aan de gemeente Steenwijkerland. Vergezeld van leden van de Provinciale Staten en de plaatselijke vertegenwoordigers van de partij trok het gezelschap de ‘natuur’ in. ’s Avonds werd in het dorpshuis te Sint Jansklooster het bezoek afgesloten met een openbare vergadering.

ChristenUnie -Tweede Kamerlid Arie Slob op werkbezoek

Dit neem ik zeer zeker mee naar Den Haag’

Allereerst werd een bezoek gebracht aan het Nationaal Park de Weerribben.
De ChristenUnieleden werden uitgebreid voorgelicht door de heren Spijkerman en Beens, respectievelijk opzichter en boswachter van Staatsbosbeheer van regio Oost. D.m.v. een prachtige diapresentatie werd het gehoor uitgebreid geïnformeerd over het beheer, onderhoud en ontwikkelingen van deze natuurge-bieden. Dhr. Kragt, districtshoofd sprak over de problematiek in de Weerribben.
Een groot probleem is het stopzetten van de subsidie voor natuurbeheer in het kader van het Programma Beheer. Kragt:’ De subsidie werd uitgekeerd aan de riettelers. De riettelers verplichtten zich daardoor mee te werken aan het realiseren van natuurdoelen in verpachte rietlanden. Te denken valt aan het in stand houden van trilveen en veenmos. Als de subsidie per 1 januari 2006 wegvalt wordt daarmee een schat geschoten in de exploitatiebegroting en dat werkt negatief door in hun bedrijfsresultaat en bestaansmogelijkheden als rietteler. Staatsbosbeheer heeft dan een beheersprobleem als de riettelers hun werk voor natuurbeheer staken. Het gevolg is dat de Weerribben in hoog tempo zullen veranderen in bos, tenzij nieuwe middelen beschikbaar worden gesteld.’
Arie Slob zei toe dit probleem zeer zeker mee te nemen naar Den Haag, temeer omdat hij zelf ‘Natuur’ in zijn portefeuille heeft.
Hierna bracht het gezelschap een bezoek aan de fam. Van Gaalen en Wardeniers in Scheerwolde die samen met Groenraedt BV uit Enschede werken aan de ontwikkeling van een windmolenpark.
In de Sint Janskamp te Sint Jansklooster vond vanaf 19.30 uur een openbare vergadering plaats. Dhr. Slob en mevr. Van de Bent verzorgden een inleiding over ontwikkelingen in de natuur en in de landbouw. Landbouw in samenhang met de natuur, multifunctioneel gebruik en vitalisering van het platteland. Voor volgend jaar staat een afspraak gepland om met dhr. Slob uitgebreid de natuur in te trekken.