Politiek wil duidelijkheid over Meenthe

donderdag 25 augustus 2005 19:09

Artikel uit De Stentor van 02-07-2005

2 JULI 2005 - STEENWIJK - Zodra de renovatie van De Meenthe in Steenwijk is afgerond, krijgt politiek Steenwijkerland een presentatie van de financiën en verloop van de verbouwing.

Die toezegging deed wethouder Jan Ensing deze week tijdens de vergadering van de commissie Maatschappij, Welzijn en Cultuur waarin werd gediscussieerd over de ‘wensenlijst’ van dit multifunctionele streekcentrum.

Jannes Mulder (Gemeentebelangen) drong erop aan de hele verbouwing van De Meenthe tegen het licht te gehouden. ‘De afgelopen periode zijn we steeds geconfronteerd met gegoochel met cijfers. De wensen zijn te billijken, maar ik heb er een raar gevoel bij. Er zijn teveel ‘misperen’. De eisen van de brandweer hadden toch van tevoren duidelijk moeten zijn?’

Wat de veiligheidsmaatregelen betreft, voelde de politiek zich voor het blok gezet. Immers, zonder aanpassingen wordt geen gebruikersvergunning. Volgens wethouder Ensing zijn de extra brandveiligheidseisen een gevolg van ‘voortschrijdend inzicht’. Hij benadrukte nog eens dat de posten onder ‘onvoorzien’ de verantwoording van het college zijn. ‘Op verzoek van de commissie geven we nu ter kennisneming aan wat we met deze post doen.’ Gjalt de Haan (ChristenUnie) vindt dat meevallers in de renovatie van De Meenthe moeten terugvloeien in de algemene middelen zoals het gemeentelijk beleid voorstaat.

In totaal wordt een halve ton uitgetrokken voor nog te realiseren wensen. Hierbij zit onder meer 4.000 euro voor een ophangconstructie voor een beeld van Hildo Krop. ‘We zijn niet voor niets Hildo Kropstad’, motiveert Ensing.

In de media