PvdA wil samenwerking Stavib en VGVS

donderdag 30 juni 2005 10:31

4 JUNI 2005 - STEENWIJKERLAND - De door vrijwilligers gerunde vervoersorganisaties Stavib en VGVS moeten de banden aanhalen en samenwerking aangaan. Dat bepleit Wout de Vries. De PvdA’er zegt zich ‘nogal te storen’ aan het feit dat deze instellingen niet grensoverschrijdend werken, terwijl de herindeling toch al ruim vier jaar van kracht is.

De Stentor, 04-06-05

De Vries vindt vooral de naamgeving van Stavib niet meer van deze tijd: Stichting Aangepast Vervoer in Brederwiede. ‘Op het antwoordapparaat wordt nog steeds verwezen naar een gemeente die al lang niet meer bestaat. En als je toevallig buiten de grenzen van het oude Brederwiede woont, word je níet opgehaald.’ De instelling kwam deze week ter sprake in de commissie, omdat Stavib een structurele subsidie van de gemeente Steenwijkerland ontvangt. ‘Het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer zal naar verwachting geen betaalbaar alternatief bieden voor deze vorm van vrijwillig vervoer.’ Dat de Stavib ‘begrensd’ blijft in eigen werkgebied vindt wethouder Anne Beeltje geen probleem. Expansie zou teveel druk op een kleine groep vrijwilligers leggen. ‘Hun gebied kan niet uitgebreid worden en dat hoeft ook niet, want in het oude gebied van Steenwijk is al een andere club actief.’ Beeltje doelt op de Vereniging Gehandicapten Vervoer Steenwijk (VGVS). ‘Zij kloppen eens in de tien, vijftien jaar bij de gemeente aan voor een nieuwe bus en dan hoor je ze niet meer.’ Vrouwk Bruining (ChristenUnie) is geen voorstander van uitbreiding of fusering: ‘Ik vrees dat je dit mooie systeem dan de nek omdraait. De Stavib is heel besloten van opzet; alle vrijwilligers én gehandicapten komen uit oud-Brederwiede. Samenwerking zou mooi zijn, maar praktisch wel erg moeilijk’.