Zwembad Blokzijl

donderdag 14 april 2005 09:00

ZWEMBAD BLOKZIJL

Het zwembad in Blokzijl was vanwege te hoge onkosten en vanwege gemeentelijke bezuinigingen ten dode opgeschreven oftewel sluiting lag voor de hand. Echter de bevolking uit Blokzijl heeft zich geroerd, het plaatselijk belang heeft zich ingezet een comité werd gevormd. Het enthousiasme en de wil om het zwembad te behouden was groot in Blokzijl. Bijeenkomsten werden belegd en onderhandelingen gestart. Deze zijn constructief geweest. De ChristenUnie wilde het zwembad behouden maar niet ten koste van alles. Een goed besluit ligt voor ons. Onze complimenten voor betrokkenen, niet in de laatste plaats de wethouder.
Een zwembad ten gunste van de camping. Een zwembad dat behouden blijft voor de inwoners van Blokzijl, met een garantie voor in ieder geval tien jaar. Een zwembad waarbij de wens van de gemeente om het te privatiseren werd vervuld.

Het zwembad wordt nu geprivatiseerd. Het eigendom van het zwembad en de naastgelegen grond wordt voor een euro over gedragen.De gemeente verstrekt een eenmalig bedrag van 300.000 euro. Wanneer het zwembad niet meer als zodanig wordt gebruikt komt de grond weer ter beschikking van de gemeente. De exploitatie ligt nu in handen van de eigenaar, exploitant van de camping en deze wil dat graag doen in nauwe samenwerking met de nieuw gevormde stichting vanuit het voormalige comité. De gemeente doet afstand en mag zich in onze ogen dan ook niet meer bemoeien met de algehele exploitatie van het zwembad. Dat is aan de eigenaar en aan de stichting. Zij zijn verantwoordelijk nu en in de toekomst. We hebben vertrouwen in hun kunnen en hun inzet.