Motie uitgeprocedeerde azielzoekers

donderdag 14 april 2005 09:30

UIT DE STENTOR - 7 APRIL 2005 - STEENWIJKERLAND - De gemeenteraad van Steenwijkerland heeft het college opgedragen alle bestuursverantwoordelijke mogelijkheden aan te wenden om uitzetting van het Vollenhover asielzoekersgezin uit het uitzetcentrum te voorkomen. Met twintig stemmen voor en zes tegen (VVD en ChristenUnie) heeft de gemeenteraad de motie aangenomen.

Artikel uit De Stentor van 07-04-2005

Gemeenteraad steunt motie PvdA

van een onzer verslaggevers

Met twintig stemmen voor en zes tegen (VVD en ChristenUnie) heeft de gemeenteraad dinsdagavond een motie van de PvdA aangenomen, waarin deze opdracht aan B en W was verwoord. Bovendien krijgt het college met het aannemen van de motie de opdracht er bij minister Rita Verdonk op aan te dringen een humaan asielbeleid te ontwikkelen, waarin een ruimhartige pardonregeling is opgenomen voor asielzoekers die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, in schrijnende situaties verkeren of buiten hun schuld niet kunnen terugkeren naar het land van herkomst.

Ook moeten B en W van Steenwijkerland er bij de minister op aandringen een speciaal programma te ontwikkelen om uitgeprocedeerde asielzoekers voor te bereiden op hun terugkeer, gericht op het opbouwen van een nieuwe toekomst en om uitgezette asielzoekers standaard te monitoren in hun land.

Op voordracht van Hemmie Holweg (CDA) wordt de woning van de familie Ghurani in Vollenhove door de gemeente aangehouden tot de uitzetting onherroepelijk is. Deze toezegging deed wethouder Jan Ensing.

Lees ook het artikel dat Vrouwk Bruining over dit onderwerp heeft geschreven.

In de media