Steenwijker binnenstad

woensdag 12 mei 2004 17:30

DE STENTOR - 12 MEI 2004 - STEENWIJK - Eerherstel voor de wallen, de recente facelift voor het gebied Oosterpoort en nu een nieuw, kostbaar project op stapel: herinrichting van de Woldpoort, verlengstuk van het centrum.

Artikel uit De Stentor van 12-05-2004

Steenwijker binnenstad ‘koophart‘

van een onzer verslaggeefsters

12 MEI 2004 - STEENWIJK - ‘Laat ondernemend Steenwijk ballen tonen.‘ ‘Los‘ met die winkels tussen de middag, eenheid op koopavond en terrassen naar buiten op een mooie zondag. Krasse taal van Mulder (Gemeentebelangen) in reactie op de forse injecties van de gemeente om de binnenstad te transformeren tot aantrekkelijk koophart.

Eerherstel voor de wallen, de recente facelift voor het gebied Oosterpoort en nu een nieuw, kostbaar project op stapel: herinrichting van de Woldpoort, verlengstuk van het centrum. Verwachtingen zijn hooggespannen, maar afgaand op eerdere ingrepen uit het Stadsplan 2000 is Jannes Mulder pessimistisch. ‘Toename van koopkracht? Er wordt nog niet zoveel van gebakken. Het doet ons veel pijn om te zien hoe het gesteld is met het winkelbestand.‘ Net als Mulder roept Harm Voerman (CDA, zelf oud-winkelier) op tot ruimere openstelling. Folkert Jellesma (GroenLinks/D66) heeft ‘niet de indruk dat het winkelaanbod verbeterd is‘ sinds de ambitieuze projecten die de gemeente op de binnenstad losliet. ‘Sterker nog, er is veel leegstand.‘ Zijn conclusie: ‘We kunnen als lokale overheid investeren wat we willen, maar ondernemers moeten wel meewerken.‘

Burgemeester Hayo Apotheker beaamt de rol van middenstanders (‘we moeten elkaar bij de les houden‘) maar bestrijdt het gebrek aan impulsen. ‘Er is een kentering ten goede‘, zo blijkt volgens hem uit geluiden van winkeliers en bezoekers. ‘Misschien was het Stadsplan nodig om de al ingezette achteruitgang te stoppen.‘ Als voorbeelden noemt Apotheker de komst van super Aldi als ‘relevante winkelvestiging‘, slijterij Gall&Gall, de gesprekken met Albert Heijn over verplaatsing naar de ‘etalage‘ van Prinsen Hoven en de ‘serieuze belangstelling van een belangrijke non-foodzaak‘ voor de oude locatie van Visscher Sport. ‘De interesse groeit, er zit beweging in. Per saldo zijn er al meer vierkante meters aan detailhandel bijgekomen.‘

Bijna 1,9 miljoen euro komt voor rekening van de gemeente Steenwijkerland voor de eerste fasen van het plan Woldpoort. De VVD juicht upgrading van dit stadsdeel toe, maar vindt zo‘n injectie ‘in een tijd van aanhoudende economische recessie onverstandig en een te grote sprong‘. Ondanks dat het plan Woldpoort op een aparte projectbegroting drukt (‘waar geen belastingcent aan te pas komt‘) zag de VVD toch liever dat ‘meer urgente zaken nu eerst worden aangepakt. Zoals de beschoeiingen in de gemeente‘. Henk Boxum (ChristenUnie) waarschuwt met een rekensom voor de toekomst: ‘Als we op dit niveau in grote projecten blijven investeren, komen we knijp met reguliere voorzieningen in de kernen: wel of geen zwembaden afstoten, bibliotheken houden of sluiten?‘
In de media