Politiek wil bouwplan D voor Schans

vrijdag 14 mei 2004 20:00

DE STENTOR - 14 MEI 2004 - STEENWIJK - Politiek Steenwijkerland gaat akkoord met woningbouwplan D voor gebied De Schans op de Steenwijker Kamp.

Artikel uit De Stentor van 14-05-2004

Politiek wil bouwplan D voor Schans

van een onzer verslaggevers

14 MEI 2004 - STEENWIJK - Politiek Steenwijkerland gaat akkoord met woningbouwplan D voor gebied De Schans op de Steenwijker Kamp. Weliswaar niet overtuigend, maar toch tekende zich deze week tijdens de vergadering van de commissie Bouwen, Wonen en Milieu een kleine meerderheid af voor variant D.

Voor deze variant - een verdere uitwerking van de stedenbouwkundige schetsen A en B van bureau Witpaard - heeft het college medio april de voorkeur uitgesproken. De fracties van de ChristenUnie (‘mooi plan, ziet er goed uit‘), CPB (‘uitstekend startpunt‘), VVD (‘goed uitgangspunt om mee verder te gaan‘) en het CDA schaarden zich achter de keuze van het college. En daarmee is een kleine meerderheid (16 van de 27) voor bouwen op De Schans volgens variant D.

Gemeentebelangen was, is en blijft tegen. Daar veranderde een duidelijke uitleg door projectleider Albert Dragt over ‘t wat en hoe in variant D niets aan. ‘Die doorzichten waarover wordt gesproken, zie ik niet. Het enige wat ik zie, zijn huizen op de Kamp‘, sprak Ronald van Lingen. ‘Dit is een kwaliteitsplan en we hebben een kwaliteitslocatie. Maar de combinatie is zo fout, daar kunnen wij niet mee akkoord gaan.‘

Hij kreegt steun van Bert Dedden (BuitenGewoon Leefbaar). ‘Als je de uitleg hoort, snap je niet dat we er niet eerder gebouwd hebben. Maar je vernielt natuurlijk gewoon de Kamp‘, aldus Dedden, die benieuwd was naar het rapport van waterschap Reest en Wieden.

Names de PvdA liet André van de Nadort een duidelijk ‘nee‘ horen. ‘Jammer dat de hoogteverschillen niet inzichtelijk zijn gemaakt‘, aldus Van de Nadort, die het unieke van het gebied naar eigen zeggen niet terugziet in het plan. ‘En de handtekening van het stedenbouwkundig bureau is duidelijk, dit lijkt op het Kornputkwartier en Danninge Erve in Nijeveen. Het voorliggende plan voldoet niet aan de eisen van de PvdA-fractie.‘

Folkert Jellesma (GroenLinks/D66) tenslotte vroeg zich af of er wel behoefte is aan deze woningbouw. Er wordt immers op diverse plaatsen in de gemeente gebouwd? Jellesma verzocht de wethouder de woningbouw op deze locatie nog eens te heroverwegen. ‘En mocht het toch onverhoopt doorgaan, dan valt dit plan mij tegen. Het heeft niet die allure en kwaliteit, die bij het gebied horen.‘