Vollenhove raakt loket echt kwijt

DE STENTOR - 30 SEPTEMBER 2004 - VOLLENHOVE/STEENWIJK -

Vollenhove raakt loket echt kwijt

van een onzer verslaggevers

30 SEPTEMBER 2004 - VOLLENHOVE/STEENWIJK - Per 1 januari 2005 is het over en uit met de gemeentelijke dienstverlening in het monumentale pand Old Ruitenborgh in Vollenhove. In de commissievergadering waren de kaarten reeds geschud: zeventien stemmen voor beëindiging van de dienstverlening, tien tegen.

Op verzoek van het presidium - bestaande uit de voorzitter van de raad, twee plaatsvervangend voorzitters en drie commissievoorzitters - is het voorstel voor de beëindiging van de dienstverlening in Vollenhove toch op de raadsagenda gezet.

Evenals in de commissievergadering medio september liet het CDA bij monde van Harm Voerman weten voet bij stuk te houden en tegen het collegevoorstel te zijn. Was het CDA met een ‘knap voorstel‘ gekomen om alles terug te draaien, dan had de fractie steun gekregen van BuitenGewoon Leefbaar. Nu schaarde deze fractie, die volgens Bert Dedden vanaf het begin tegen sluiting van de gemeentelijke loketten in Oldemarkt en Vollenhove was, zich achter het collegevoorstel. Zo ook de PvdA, GroenLinks/D66 (‘eens met de sluiting, maar niet van harte‘), ChristenUnie (‘het zij zo‘), VVD (‘even slikken voor Vollenhove‘).

De Christelijke Partij Burgerbelangen (CPB) hield evenals in de commissie voet bij stuk en stemde tegen. Toch nam Piet Rook dinsdagavond tijdens de raadsvergadering de moeite naar het spreekgestoelte aan de andere zijde van de raadzaal te lopen. ‘Voorzitter, ik kom hier niet naar toe om iets te zeggen, maar wij moeten toch aan de afstand wennen‘, aldus de in Sint Jansklooster woonachtige Rook. Hij waarschuwde: ‘Wij missen de boot door de vestiging in Vollenhove te sluiten.‘

De sluiting van het gemeentelijk loket in Vollenhove, waar zes van de in totaal 65 producten verkrijgbaar zijn, levert een kostenbesparing van 65.000 euro (exclusief de jaarlijkse investeringskosten) op. Trouwen in Old Ruitenborgh blijft wel mogelijk na 1 januari 2005.

Daarnaast wil de gemeente de elektronische dienstverlening verbeteren, zodat via internet bijvoorbeeld een rijbewijs of paspoort kan worden aangevraagd. Het wachten is echter op de wetgeving. Zodra deze het toelaat, zal Steenwijkerland de elektronische dienstverlening met voorrang ontwikkelen.

Bericht uit 'De Stentor' 30 september 2004

In de media