Politieke wandeling in De Wieden

sfeer2donderdag 14 januari 2010 22:02

De voorspellingen waren bar en boos. Sneeuw, niet zulke erge vorst maar wel windkracht 5: gevoelstemperatuur van meer dan -10C. Daar hebben we het in Nederland dan ook al 2 hele dagen over: pas op mensen. Nou, dat doen we. Goed ingepakt, dikke das, bergschoenen, en hup: op naar de Wieden.

We moesten zijn in het dorpshuis De Wanne te Wanneperveen. We hadden van te voren bekeken, Henk Boxum wethouder in Steenwijkerland en ik, dat we misschien de wandeling in tweeën moesten knippen om tussendoor op te kunnen warmen. En dat hebben we dan ook gedaan. Maar eerst even lekker beginnen met koffie en een hele club mensen ontmoeten. Het was te kort dag om nog een oproep in Handschrift te zetten, maar Henk had goed geronseld in de regio. Er waren een dikke twintig mensen, allemaal even lekker ingepakt. Bart de Haan van Natuurmonumenten legt uit wat we gaan doen. Eerst naar een uitkijkpunt ten noorden van Wanneperveen, en dan nog een wandelingetje van een uur aan de zuidkant.

Eerst maar eens naar de uitkijktoren. Een mooi zicht het gebied in, maar nu alles bevroren is en onder de sneeuw heb je nog niet zo’n goed beeld van de hoeveelheid water in het gebied. We moeten daarom in de zomer nog maar eens een keer terugkomen. Ik moet zeggen: op 12 meter hoogte voel je wat ze bedoelen met een gevoelstemperatuur van -10. Het snijdt lekker door je jas. We hebben zicht op Giethoorn en zien hoe het cultuurlandschap erbij ligt. Dat landschap dat alleen maar kan bestaan als er goed onderhoud in gepleegd wordt. En hier is dat rietsnijden. Doe je dat niet, dan verland en verbost het gebied razendsnel. Rietsnijden kun je dan wel vergeten, maar daarmee eigenlijk gelijk het hele gebied. Daarvoor heb ik eerder via een amendement geld kunne regelen binnen de begroting van LNV en daar wordt vandaag dan ook breed aandacht aan besteed. Nu er zicht is op de bekostiging van het beheer is het beheerplan ook bijna rond. Nu alleen nog het stikstofreductieplan…maar dat moet minister Verburg regelen.

Na even opgewarmd te zijn met een kop koffie hebben we de wandeling aangepakt. Opnieuw stevige discussies over de mogelijkheden van agrarisch natuurbeheer, maar ook mogelijkheden over de landbouw. En dat blijven ingewikkelde discussies. Mijn pleidooi is, en ik heb dat al vaker geschreven, dat we kosten voor de natuur die ondernemers maken niet moeten zien als gederfde inkomsten, maar als een product. Dan is er ook geen sprake van staatssteun. Natuurlijk kan niet iedere burger apart afrekenen met zo’n ondernemer voor het landschap dat hij of zij geniet. Maar het zou toch wel een leuk idee zijn.

En dan de afsluiting. Weer terug in het dorpshuis konden we genieten van een lekkere kop bonensoep. Het was dan wel geen erwtensoep, maar na die ijskoude wind om je oren smaakte dat opperbest. Leuk om nog eens even na te praten met de rietsnijders, maar ook met de mensen van de lokale politiek. Want dat was het vandaag ook een beetje: de start van de campagne voor gemeenteraadsverkiezingen.

En afgaande op het weer: dat wordt een fris windje door de lokale campagne.

Ernst

Bron: http://www.ernstcramer.nl/k/n12034/news/view/392759/147320/Politieke-wandeling-in-De-Wieden.html

Klik hier voor de foto's!