Algemene Beschouwingen (2008-2011)
Onderstaand vindt u de tekst van de algemene beschouwingen, zoals Vrouwk Bruining deze in de raadsvergadering van dinsdag 13 november aan de orde heeft gesteld.
ALGEMENE BESCHOUWINGEN (2008 – 2011)
Een begrotingsjaar is verstreken waarin veel is gebeurd/gedaan.
Een college met een ander beleid. Dat heeft gevolgen gehad niet alleen voor het college zelf maar ook voor de dienst m.n. in de personele sfeer. Ook voor hen geen gemakkelijke periode waaronder het vertrek van de secretaris en enkele topambtenaren.
Een nieuwe secretaris is inmiddels benoemd, waarmee we het college feliciteren. Met het aanstellen van deze secretaris wordt o.i. een goede stap voorwaarts gemaakt. We wensen hem en ook de interim vanaf deze plaats sterkte, kracht en wijsheid toe bij het werk wat hem wacht, het realiseren van een goed functionerend bedrijf.
Vz. De ChristenUnie is blij met deze nota van aanbieding. We kunnen we ons goed vinden en herkennen in het beleid zoals ons in de nota wordt voorgehouden. Het zou ook uitermate vreemd zijn wanneer we dit niet zouden kunnen. Het uitgezette beleid is immers gestoeld op ons coalitie akkoord en het collegeprogramma.
De nota van aanbieding staat niet bol van de cijfers. Voor de boekhoudkundige onder ons misschien te weinig maar voor ons voldoende en leesbaar.
Positief vinden we de sluitende begroting, met daarbij investeringen voor bestedingen in nieuw beleid voor 4 miljoen (investeringen waar we voorshands niet op tegen zijn maar die de raad grotendeels nog zullen passeren). Hieraan gekoppeld de taakstelling Nieuw voor Oud. Hierbij vallen in het oog de besparingen bij de WWB en de bedrijfsvoering. Een besparing op de WWB is een noodzaak vanwege de lagere uitkeringen van het rijk. Een belangrijker aspect vinden we dat veel meer mensen een betaalde baan krijgen en weer meedoen in het arbeidsproces. We hopen dan ook dat hierom alleen al deze taakstelling gehaald wordt.
De reserves zijn goed te noemen met nog een ruim vrij inzetbaar bedrag alvorens de ingezette renteopbrengsten in de begroting in gevaar komen. Dat op dit moment niet nog meer nieuw beleid gefinancierd wordt vanuit de reserves ondersteunen we. Dit om zo de goede financiële positie langere tijd te waarborgen maar bovendien moeten de beleids voornemens ook allemaal uitgevoerd worden. Een hele klus.
Vooralsnog hebben we geen zorgen voor de financiële dag van morgen.
Het terugbrengen van het flexibel budget naar 10% van de lasten op de bedrijfvoering vraagt erom de aandacht in het bedrijf te richten op de prioriteiten die in deze vergadering worden vastgesteld.
We hebben vernomen dat de benodigde middelen van het bedrijf via de reguliere begroting gaan lopen. Er zullen o.i. binnen het bedrijf altijd schommelingen blijven door b.v. inhuur van externen / invalkrachten ( al gaan we er vanuit dat binnen een goed gestructureerde afdeling dit minder voor zal komen ). Enige ruimte zal er toch moeten zijn zodat niet elke besteding via de raad hoeft te lopen. Hoe denkt u dit op te lossen?
Met de belastingvoorstellen kunnen we instemmen, een gematigd beleid tav de lokale belastingen. Een belastingdruk voor de burger die in vergelijking met andere gemeenten gemiddeld is. Met name het OZB-beleid kan ook van invloed zijn op het vestigingsklimaat voor burgers. De afwijking in het dekkingspercentage tav de rioolrechten steunen we en wachten het GRP af.
De lijkbezorgingsrechten blijven voor de ChristenUnie een heikel punt. In 2004 hebben we al vragen gesteld over de toerekeningssystematiek ivm de hoge tarieven. Gelukkig constateert ook dit college dat de tarieven voor begraven hoog zijn en is bezig met onderzoeken naar bezuinigingen / besparingen. Kunt u ons toezeggen dat hierin voor de zomer duidelijkheid wordt verschaft?
Het beheer en onderhoud zijn belangrijk voor de leefbaarheid, een zaak waar we al vele malen op gehamerd hebben. Een goed onderhouden omgeving is een uitnodiging om in te verblijven zowel voor permanente bewoners als de toerist. We zijn niet tegen een proces-gestuurde organisatie maar ziet het college risico’s tav de budgetering van deze veranderde werkwijze? Hoe denkt het college om te gaan met overschrijdingen van het budget als gevolg van vraag boven vraag?
We willen benadrukken dat de inspanningen die in de afgelopen tijd geleverd is om de beheerpakketten op orde te krijgen het ook noodzakelijk is deze te waarborgen en up to date houden. Anders zitten we over een paar jaar weer met dezelfde situati als waar we uitkomen.
Welke maatregelen neemt het college om dit te voorkomen?
De programma’s.
Wonen en ruimtelijk beleid
Onderzoek wordt gedaan naar recreatieve bewoning van permanente woningen en van permanente bewoning van recreatieve woningen. Deze nota beperkt zich tot B.S, de Eese/Wolfspark. Uiteraard geldt gemeentelijke regelgeving niet alleen voor deze gebieden of plaatsen maar voor heel de gemeente. Hierin mag geen onderscheid worden gemaakt.
Dit ook met het oog op de Campings. N.a.v. de kampeerverordening wordt hier onderzoek naar gedaan. Een goede zaak. Orde op zaken stellen en HANDHAVEN. Het mag niet zo zijn dat het rechtsgevoel van betrokkenen in geding komt doordat de een zich keurig aan de regels houdt en de ander in overtreding gedoogd wordt. Gedogen hoort een uitzondering te zijn.We willen graag op de hoogte worden gehouden over de vorderingen c.q. afrondingen kunt u dit toezeggen? De ChristenUnie wenst niet alleen een dienstbare maar ook een rechtvaardige overheid.
Werken en gebiedsinvesteringen
Het Nationaal Park Weerribben en Wieden is in oprichting. Dit is een ingrijpend proces met mogelijke gevolgen voor de gemeente. Graag worden we op de hoogte gehouden van de vorderingen in deze en de eventuele gevolgen voor de gemeente. Duidelijkheid moet ook worden geboden richting burgers en bedrijven om draagvlak te creëren. Op dit moment ontstaat er onrust bij de burger vanwege berichtgeving in de kranten. Een gemeentelijke informatieavond voor burgers en bedrijven zou onrust kunnen wegnemen, kunt u dat toezeggen?
Hoopvol raken we gestemd over de plannen rond Centrum Voorpoort te Vollenhove. De planontwikkeling en de uitvoering zullen beide in 2008 plaatsvinden. Hoe hard is dit gegeven?
In de nota staat dat het streven is om het aantal banen rondom Natuur en Landschap te behouden maar hoe wilt u dat doen?
Zelf denken we hier m.n. aan de riettelers, de beheervergoedingen. Hun werkzaamheden zijn noodzakelijk als onderhoud van de schoonheid van het gebied. Dit voor onze eigen burgers maar ook voor de toeristen. Als ChristenUnie hebben we dit ook onder de aandacht gebracht van onze mensen op provinciaal en landelijk niveau. Dit ook om zo in de discussie rond ILG en nationaal park hun waardevolle positie duidelijk te maken. Het behoud van het huidige landschap is van cruciaal belang in de toekomst visie. De riettelers dragen daar op hun wijze aan bij.
Om het ondernemersklimaat aantrekkelijker te maken is een zorgvuldig en adequaat opererende overheid nodig. Een lokaal frontoffice is dan een goede zaak. Eén loket waar de ondernemer fysiek en digitaal terecht kan voor allerlei zaken. Hierbij zou ook een online formulier op gesteld moeten worden waarbij een bedrijf in één keer alle benodigde vergunningen kan aanvragen zonder dat het bedrijf achteraf nog geconfronteerd wordt met aanvullende vragen en voorwaarden. Het bespaart de ondernemer tijd en ook de gemeente aan administratieve en personele lasten. Is dit in deze gemeente ook in ontwikkeling, hoever bent u met de realisatie hiervan?
De ChristenUnie pleit ervoor om mensen zonder werk te stimuleren tot vrijwilligerswerk, evt. met behoud van uitkering. Dit geldt zeker ook voor jongeren, zo doen ze ervaring op, werken mee in de maatschappij en het staat goed op hun CV. Wij zien graag dat u onderzoekt welke mogelijkheden er zijn en hoe u deze denkt te realiseren.
JONGEREN
Aandacht is er voor alcohol, drugs gebruik en roken op lokaal of regionaal niveau.
De ketenproblematiek ligt op het bordje van de gemeente, zij het in samenwerking met andere gemeenten. In het kader van de jongerenparticipatie roepen we het college op om in gesprek te gaan met jongeren en probeer in overleg met de jeugd tot beleid te komen. Voor een jongerenwerker worden extra middelen geclaimd, hij zou daarvoor ingezet kunnen worden.
MAATSCHAPPELIJKE PARTICIPATIE
Het minimabeleid heeft altijd een speciale plaats gehad binnen de ChristenUnie, de zorg voor de zwakkere en minder bedeelden in de samenleving. We gaan er hier niet verder op in maar wachten de toegezegde nota verfijning bijzondere bijstand af.
Het uitgaansgedrag in Steenwijk laat nog te wensen over. We zien nog teveel misstanden, misdragingen, crimineel gedrag en glasscherven in m.n. de weekenden. Een convenant is gesloten met politie, horeca en gemeente. We vragen ons af of dit voldoende is. Over de sluitingstijd is al veel gesproken en zou o.i. heroverwogen moeten worden. We zullen dit meenemen naar het toegezegde politieoverleg in december en er evt dan op terug komen.
KERNEN EN WIJKEN
Te vaak horen we nog dat er te weinig aandacht is voor het buitengebied en alle aandacht uitgaat naar Steenwijk. Deze opvatting delen we niet.
Er is een goed kernen en wijken beleid. Er zijn contacten tussen de plaatselijke belangen/ wijkenverenigingen met een contact wethouder en ambtenaar. Zij worden betrokken bij de ontwikkelingen van de kernen. Er wordt o.i gekeken en geluisterd naar de wensen van inwoners van de kernen. Misschien moet bij burgers ook een knop om. Dit kan door duidelijk te zijn in wat wel of niet kan. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Afspraken nakomen. Dat schept vertrouwen. Er wordt geinvesteerd in de stad Steenwijk maar ook in de Kernen. Dorpsplannen zullen uitgewerkt/uitgevoerd worden. We geloven dat het college hierin op de goede weg is.
MOBILITEIT EN OPENBARE RUIMTE
Twee maal hebben we gevraagd in een com. vergadering naar de stand van zaken rond het verkeerscirculatieplan Vollenhove. De eerste maal leek het college het in Keulen te horen donderen en de tweede maal leek er herkenning. Niets daarover in de begroting.
Er is door inwoners van Vollenhove gevraagd naar een tweede ontsluitingsweg bij het bestemmingsplan Noordwal. Het verkeer vanuit het nieuwe plan moet nu door het stadje. Dit zou meegenomen worden bij het uitwerken van het verkeerscirculatieplan. Het wordt zo langzamerhand de hoogste tijd dit plan onder uit de la of kast te halen, af te stoffen en ermee aan de slag te gaan. Misschien is er een mogelijkheid om een ontsluitingsweg aan te leggen met de evt. aanleg van een bedrijventerrein aan de overkant van de OppenSwolle. (Maar hier trap ik denk ik op tenen.) Toch zou dit o.i. onderzocht moeten worden.
De verkeersproblematiek in Blokzijl is niet opgepakt i.v.m. de personele bezetting. Ook hierover vinden we niets terug in de begroting. Is dit nog een onderwerp van gesprek of wordt dit niet meer op gepakt?
BURGER EN BESTUUR
Schriftelijke klachten en brieven dienen gewoon op tijd beantwoordt te worden daar hoeft geen percentage bij te staan, of het zou 100% moeten zijn. Dit moet een goede service/dienstverlening zijn naar de burger.
Vz.
We hebben niet de behoefte om op dit moment moties of amendementen in te dienen, er ligt genoeg werk te wachten voor het college en de dienst. Wij wensen hen wijsheid en kracht toe.
De Griffie danken we voor hun werkzaamheden.
Wij wensen de collega raadsleden een goed nieuw begrotingsjaar toe. In een goede, constructieve sfeer waarbij elkaars meningen gerespecteerd worden. Respect voor elkaar hebben.
Wij wensen u allen bovenal Gods onmisbare Zegen toe bij al uw werkzaamheden
- Labels