Sportnota

SPORTdonderdag 12 juli 2007 11:34

De ChristenUnie vond en vindt sport belangrijk. Sport is goed voor de gezondheid maar ook bijvoorbeeld voor de saamhorigheid en de leefbaarheid in de kernen.

Hier moeten dan ook voldoende en goede mogelijkheden voor zijn. Voorzieningen moeten op NOC/NSF norm worden gebracht en het gelijkheidsprincipe voor verenigingen moet gehanteerd worden.

Daarvoor hebben we destijds een motie ingediend waarvan de uitvoering in deze nota gestalte krijgt. Eindelijk zijn er ook financiële middelen voor.

In de commissievergadering hebben we, na aantal verduidelijkingen, al uitgesproken dat we ons konden vinden in deze nota.

Er wordt de laatste tijd veel gesproken en geschreven over deze nota, m.n. dat dit teveel gericht zou zijn op topsport. Topsport basis voor breedtesport. Wij keken hier ook eerst vreemd tegen aan maar goed voorbeeld doet goed volgen en dromen moet kunnen. Welke voetballer wil niet spelen onder nummer 14. Welke voetballer wil niet graag een ‘Babel’ of collega zijn( jong oranje).

Welke zwemmer kickt niet op de prestaties van Inge de Bruin en Pieter van de Hoogeband. Hoe is de dartsport niet ontwikkeld na de successen van Van Barneveld. Dit zijn maar een paar voorbeelden. Topsport stimuleert. Uiteraard hoeven dat niet alleen de landelijke toppers te zijn. Lokaal zijn ze er ook. Ook dit zijn voorbeelden voor onze jonge sporters en kunnen de sport stimuleren. Wij gaan er van uit dat dit in deze nota ook zó bedoeld wordt. Wij vinden dat deze nota wel degelijk uit gaat van de breedtesport.

De sportnota zet in op goede en voldoende accommodaties en zet in op privatisering, waarbij de verantwoordelijkheid voor de accommodaties bij de burgers komt te liggen. Dit alles in overleg met de clubs, omziende naar de organisatorische mogelijkheden van de clubs. Dit laatste was voor ons belangrijk. Tevens wordt er aandacht geschonken aan de vrijwilligers die de belangrijke basis vormen voor de verenigingen. Dit zal ook ongetwijfeld meegenomen worden in het vrijwilligersbeleid dat in ontwikkeling is.

Harmonisatie is voor ons nog wel een punt. Harmonisatie is ingezet, maar nog niet geheel doorgevoerd. Dat geeft pijn bij sportclubs. De één betaalt de energiekosten, de ander niet. De ene club doet veel aan zelfwerkzaamheid, de ander niet. De wethouder heeft aangegeven dat de harmonisatie uiterlijk 1 januari 2008 moet zijn afgerond. Ons inziens moet gekeken worden of er niet moet worden gewerkt met terugwerkende kracht en dan m.n. de energiekosten. We hebben begrepen dat het hier voor de clubs om forse bedragen gaat.

Veel wordt er gesproken over de buitensport en vooral het voetbal, maar we gaan er vanuit dat andere sporten niet vergeten worden. We hebben er begrip voor dat niet alles in één keer uitvoerbaar is.

We kunnen de hele sportnota doorlopen, maar dat heeft weinig zin. We hebben aangegeven ons in de sportnota te kunnen vinden en zijn daar niet van teruggekomen. Een goede nota waar we mee vooruit kunnen. Dat vinden wij niet alleen. In de contacten met vrijwilligers uit de verenigingen blijkt ons dat deze ook blij zijn met deze sportnota. Een vooraanstaande vrijwilliger binnen een vereniging zei letterlijk: “Ze moeten ophouden te zeuren, ’t is een goede nota, laat ze maar aan de gang gaan.”

De nota is nog niet compleet, dat wordt ook door het college gesteld in de nota. Er zal continu gewerkt gaan worden aan een kwaliteitsslag door een interactief proces met de spelers. Een goede communicatie met belanghebbenden is belangrijk voor het draagvlak. De sportclubs/verenigingen moeten bij de beleidsontwikkeling worden betrokken.

Een goede nota maar nu de daden!

Ps. Naar aanleiding van de raadsvergadering zullen er nog wat tekstuele aanpassingen volgen maar men gaat wel aan het werk met deze nota.