Moespotvaart

maandag 18 december 2006 12:56

De door Vrouwk Bruining uitgesproken mening van de fractie van de ChristenUnie in verband met de behandeling van het wel dan niet bevaarbaar maken van de Moespotvaart. Tevens is hieronder het bijbehorende amendement te lezen.

Moespotvaart

In de commissie hebben we onze twijfels uitgesproken betreffende het bevaarbaar maken van de moespotvaart.

Enerzijds waardering voor dit burgerinitiatief, voor de inzet en vasthoudendheid van het comité. We hebben het ook een sympathiek voorstel genoemd.

Anderzijds kunnen we stellen dat dit project binnen onze fractie geen grote prioriteit heeft. We zien hierin geen grote meerwaarde op cultuurhistorisch, recreatief of economisch gebied.

In onze ogen is dit project bestemd voor een beperkte groep mensen.

We willen dan ook niet koste wat het kost dit project uitvoeren. Wegen de kosten op tegen de belangen?

We hadden gehoopt dat het rapport Ederwoude, voortvloeiende uit de destijds ingediende motie, duidelijkheid zou verschaffen in de mogelijkheden en de financiering om zo een goede afweging te kunnen maken. Dit was niet het geval, het rapport liet aan duidelijkheid te wensen over.

Het bevat nogal wat aannames met de daaraan gekoppelde evt. financiële risico’s. Hier zou in onze ogen alsnog onderzoek naar moeten worden gedaan. Wij wensen geen open eind financiering, daarvoor achten we de meerwaarde van het project te gering.

Het amendement ligt voor ons met in het besluit de stappen 1 t/m 6 uit te voeren uit het raadsbesluit. Dit houdt voor ons in: onderzoek doen, overleg plegen, cofinanciering zoeken of laten bevestigen, duidelijkheid verschaffen.

Tevens krijgt het college in dit besluit een onderhandelingsruimte mee van €100.000.

Dat houdt voor onze fractie in dat:

- het totale project Moespotvaart niet vastgepind wordt op max. een ton

- er geen open eind financiering bestaat voor de Gemeente Steenwijkerland

- de gemeentelijke bijdrage aan dit project max. een ton zal zijn.

Weegt dit op tegen het belang? We hebben het ervoor over. Wij gaan ervanuit dat dit project bestemt is voor een beperkte groep. We hebben niet graag ongelijk maar we hopen dat in de toekomst ons ongelijk bewezen wordt.

Een goede motie die wij dan ook mede hebben ondertekend / die wij dan ook zullen ondersteunen!

Wel vragen we ons af hoe we omgaan met burgerinitiatieven. We mogen ook hierbij wel eens kritisch naar onszelf kijken. Dit project loopt al jaren en is een aantal malen besproken in com. en raad.

Bij de ChristenUnie had dit project geen prioriteit maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het binnen de raad veel anders lag, zou dit project anders niet eerder zijn opgepakt?

Misschien moeten we in de toekomst als raad, bij soortgelijke burgerinitiatieven, daadkrachtiger / slagvaardiger zijn. Of dit nu positief of negatief uitvalt voor de burger.

Wij nemen het in ieder geval ter harte!

Het volgende amendement is een gezamenlijk amendement van CDA, VVD, CPB en ChristenUnie in verband met de Moespotvaart

AMENDEMENT

Voorstelnummer: 2006/111

Onderwerp: Bevaarbaar maken Moespotvaart te Vollenhove

De raad van de gemeente Steenwijkerland in vergadering bijeen d.d. 12 december 2006

Ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

Overwegende dat:

• de Moespotvaart een breed gedragen initiatief is, dat vanuit de bevolking is aangedragen na oproepen van diverse overheden in het kader van het gebiedsgericht beleid
  • het gehele traject reeds een groot aantal jaren loopt
  • de raad het college reeds eerder gevraagd heeft serieus te onderzoeken of het project haalbaar is
  • het college de motie van de raad onvoldoende heeft uitgevoerd en onderzocht
  • nu op korte termijn definitief de haalbaarheid duidelijk moet worden

besluit:

1. dat de Raad van de gemeente Steenwijkerland kiest voor optie 1 van het

raadsvoorstel

1. dat het college opgedragen wordt de eerdere motie alsnog volledig uit te voeren
    2. de stappen 1 t/m 6 uit het raadsvoorstel in het eerste halfjaar 2007 uit te voeren en daarbij meteen in overleg gaat met andere, voor het project belangrijke instanties, zoals waterschap en provincie zodat deze partijen ook duidelijkheid kunnen verschaffen over respectievelijk beschoeiing, uitbaggeren, onderhoud

en co-financiering

1. dat het college een onderhandelingsruimte heeft van € 100.000 als  gemeentelijke bijdrage in het project en daarvoor de dekking zoekt in de reserve gebiedgerichte projecten en, voor zover deze niet toereikend is te putten uit de algemene reserve.

en gaan over tot de orde van de dag

namens de fracties van CDA, VVD, CPB en ChristenUnie

A. Klarenberg