Algemene Beschouwingen van de ChristenUnie 2006

maandag 18 december 2006 12:54

ALGEMENE BESCHOUWINGEN VAN DE CHRISTENUNIE 2006

De ChristenUnie is een christelijk sociale partij. Dat hebben we tot uitdrukking gebracht in ons verkiezingsprogramma. Een deel uit dit verkiezingsprogramma is vertaald in het coalitieakkoord met PvdA en CDA. Verwoord in het collegeakkoord en nu in deze begroting. We kunnen concluderen dat we ons hierin kunnen herkennen. Een gemeente met een sociaal gezicht wat volgens ons ook noodzakelijk is gezien de tijd van individualisering en de ontwikkelingen die staan te gebeuren.

WONEN EN RUIMTELIJK BELEID

Woningbouw vindt plaats. Bestemmingsplannen in ontwikkeling. Ook bij kleinere kernen wordt gebouwd maar bestemmingsplannen raken hier vol. Nieuwe mogelijkheden zullen moeten worden gezocht om stagnatie in de toekomst te voorkomen. Extra aandacht moeten we nu geven aan een kern als B. S. waar al zovaak en zoveel over is gezegd.Wanneer kunnen we concrete plannen verwachten ??

Nogmaals willen we onze zorg uitspreken met het oog op de starters, en dan vooral de jeugd. Er is een regeling maar we vragen ons af of deze voldoende is. Het moet toch mogelijk zijn om afspraken te maken met projectontwikkelaars of woningbouwcorporaties voor de bouw van goedkopere woningen voor starters. Kwadrantwoningen goedkoper dan een twee onder een kap. Woningen voor jongeren die graag in hun omgeving willen blijven wonen, blijft ons een zorg.

WERKEN EN GEBIEDSINVESTERINGEN

De ontwikkelplannen voor Steenwijk vorderen gestaag. Een goede zaak. Dit staat echter wel in schril contrast met de ontwikkeling van het Voorpoortgebied in Vollenhove. Hier zijn volgens ons geen ontwikkelingen te bespeuren eerder een stagnatie die voortduurt. Evenals overigens het verkeerscirculatieplan. Kunnen we binnen afzienbare tijd vorderingen tegemoet zien?

Ingestoken wordt door het college op de werkgelegenheid. Een acquisitieplan wordt opgesteld. Bedrijvigheid in de regio is belangrijk voor de economische ontwikkeling en kan ook een positieve bijdrage in de maatschappij leveren. Belangrijk vinden we het werven van nieuwe bedrijven met werkzaamheden voor hogere opgeleiden. Meer bedrijven meer werkgelegenheid. Meer stageplaatsen met mogelijkheden voor jongeren. Meer reïntegratie mogelijkheden op maat. Maatwerk moet worden geleverd voor mensen met beperkingen om deze binnen het arbeidsproces te houden of te helpen.

Goede bedrijventerreinen zijn van belang. Die zijn er, maar Vollenhove is in aanleg en al bijna vol. Wij dringen er bij u op aan om in overleg met de Provincie naarstig op zoek te gaan naar andere mogelijkheden. Wanneer is hier zicht op?

MAATSCHAPPELIJKE PARTICIPATIE

Het jaar 2007 wordt voor de WMO gezien als een overgangsjaar. Contracten met zorgaanbieders zullen afgesloten moeten worden. We dringen er bij u op aan niet alleen oog te hebben voor de financiële consequenties van de gemeente maar ook voor de gevolgen hier- van voor de burgers. Zo mogelijk ook voor de lokale werkgelegenheid. Er moet kwaliteit geleverd worden en de gevraagde zorg moet ook geleverd kunnen worden. Het schema voor 2007 moet voor wat betreft de planning scherp in de gaten worden gehouden om de doelstelling te kunnen halen. We willen tevens er op aandringen om de kerken te betrekken in het WMO proces. Betrekken in het platvorm en in iedere geval op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. Zij kunnen van grote betekenis zijn. Hoe denken andere fracties hier over?

Het coll. gaat bezig met de verfijning van de bijzondere bijstand. Goed is het om voor deze mensen te bezien wat nog moet, kan en mogelijk is. Jammer dat de uitwerking hiervan nog niet te zien is in deze begroting, zoals bijvoorbeeld het verstrekken van een gratis identiteitskaart aan de minima. Wij wensen een toezegging op dit punt van het college dat dit punt mee genomen wordt bij de verfijning zodat we geen motie hoeven in te dienen hieromtrent.

De minima kan aanspraak maken op rechten die er voor hen zijn. Niet iedereen maakt daar om wat voor reden dan ook gebruik van. Zo ook de mogelijkheid van schuldhulpverlening. Het coll. zet in op een actievere voorlichting maar ook hier kunnen kerken bij betrokken worden. Onzes inziens zouden er ook afspraken gemaakt moeten worden met woningbouwcorporaties om uitzetting te voorkomen en energieleveranciers om afsluiting te voorkomen. Graag uw reactie.

In onze buurgemeente heeft Progressief Westerveld bereikt dat oudere burgers, 65 plussers in de bijzondere bijstand, geholpen worden met hun jaarlijkse Inkomens Belasting aangifte. Dit wordt uitgevoerd door vrijwilligers en door de gemeente gefaciliteerd. Het doel hiervan is; inkomen te verhogen daar een belastingteruggave, voor met name ziektekosten ed., nu wel plaats vindt. Een goed initiatief ook voor Steenwijkerland met haar sociale beleid. Je helpt mensen in de bijstand die toch al moeite hebben om de touwtjes aan elkaar te knopen

Peuterspeelzalen worden ondersteund er worden extra middelen voor uitgetrokken. Peuterspeelzalen zijn goed voor de sociale vaardigheden en er kunnen achterstanden op worden gespoord. Ze worden steeds professioneler. Op zich niet verkeerd maar we moeten er voor waken om niet d.m.v. allerlei educatieve programma’s zelf een achterstand te creëren t.o.v. peuters die normaal ontwikkelen en geen speelzaal bezoeken, want laat het dat blijven. Ze kunnen nog lang genoeg naar school. (tot hun 18de in 2007) Geen verplichtend karakter dus. Ouders zijn de eerst verantwoordelijken voor hun kinderen. Ruimte moet er zijn en blijven voor ouders die hun kinderen zelf willen begeleiden in hun jonge ontwikkeling.

Sport is belangrijk voor lichaam en geest, voor de saamhorigheid, de leefbaarheid in het algemeen. Toch is in onze ogen de sport er bekaaid afgekomen afgelopen jaren. Het noodzakelijkst werd gedaan mits er financiële middelen voor te vinden waren.

De ChristenUnie heeft in januari van dit jaar een motie ingediend waarin het college werd opgedragen bij de komende begroting aandacht te besteden om naast Olde Veste ook andere voetbalaccomodaties op hetzelfde niveau te brengen. Het gelijkheidsprincipe te hanteren. Van de strekking van die motie zien we nu te weinig terug. We dringen er op aan dit alsnog mee te nemen in de toegezegde notitie. We zijn voor het investeren in goede sportaccomodaties. We hebben daar middelen voor over. Niet alleen voor de voetbal maar ook voor andere sporten zoals tennis en hockey.

We wachten de toegezegde notitie af.

Graag z.s.m.een terugkoppeling van de wethouder betreffende de stand van zaken met het oog op de privatisering. Wat is de stand van zaken. Kan dit op korte termijn afgerond worden?

KERNEN EN LEEFBAARHEID

Iedere kern heeft zo zijn noden en behoeften. Een goed contact met de Pb’s lijkt dan ook onontbeerlijk. Terecht wordt daar ook op ingezet. Wel moet voorzichtigheid worden betracht zodat er geen hoop of verwachtingen worden gewekt die niet waargemaakt kunnen worden. Een voorbeeld is hier de MFA uit Wanneperveen Er zijn geen toezeggingen gedaan maar wel verwachtingen gewekt. Vrijwilligers hebben hier veel tijd en energie ingestoken. Hier zal onzes inziens gezocht moeten worden naar een oplossing. We willen hier in een commissievergadering verder over geinformeerd worden.Hoe ligt dat bij andere kernen waar een MFA  in beeld is? Weten zij waaraan zij moeten voldoen om teleurstellingen te voorkomen? Duidelijke afspraken moeten worden gemaakt met daaraan gekoppelde voortgangsrapportages.

Vz.We hebben een accommodatiefonds of te wel leefbaarheidfonds. We dringen bij het coll aan om hiervoor regels op te stellen (dit is nog steeds niet gebeurd ) en op korte termijn te presenteren zodat ook dit fonds daadwerkelijk kan worden ingezet. Wanneer kunnen we dat tegemoet zien?

Een burgerinitiatief is het bevaarbaar maken van de Moespotvaart. Hoe lang wordt hier al niet over gesteggeld. We dragen het coll. op om op korte termijn met een voorstel te komen naar de raad zodat er een definitief standpunt kan worden ingenomen en aan deze lang slepende zaak een einde kan komen.

MOBILITEIT EN OPENBARE RUIMTE

Ieder mens heeft na zijn/haar overlijden het recht om begraven of gecremeerd te worden. Het is een burgerrecht en in onze ogen een voorziening. De tarieven voor begraven dienen daarom dan ook op een aanvaardbaar niveau te liggen. In 2003 heeft de ChristenUnie al eens verzocht om dieper te kijken naar de doorberekening van de kosten, de toerekeningssystematiek. Wij zijn tevreden over de manier waarop de wethouder dit heeft opgepakt in de vorm van twee workshops; beleid en tarieven.

We hopen dat er dan eindelijk duidelijkheid komt voor zowel de burger als het gemeentebestuur.

Onderhoud, achterstallig onderhoud is een probleem. Bij de vorige alg. besch. hebben we daarvoor extra incidentele middelen in willen zetten. Dat is niet gelukt. Nu extra structurele middelen tot 2010 in totaal 1.7 miljoen. Wij stellen, eisen is een wat groot woord, dat hier gelijk een begin mee wordt gemaakt, gelijk ingezet wordt. Kan de wethouder tevens een garantie geven dat ook alles wordt besteed wat er jaarlijks voor bestemd is? We wensen in 2010 niet te maken te krijgen met een onderschrijding omdat zaken niet uitgevoerd konden worden.

Veel geld gaat er naar onderhoud, wegen, speeltoestellen etc.

Kan het coll inzichtelijk maken waar de geldstromen per kern naar toegaan zodat voor de raad ook duidelijk is hoe de middelen worden verdeeld. Ook interessant voor de burger.

In deze begroting komen we niets tegen over het milieu. Overigens ook niet in het coalitieakkoord of het collegeprogramma. We stellen dan ook voor om minimaal twee maal per jaar een milieukrant uit te geven en voorlichting op scholen te stimuleren.

Tot slot. De ChristenUnie is positief gestemd over deze sluitende begroting waar ook nog ruimte in zit. Positief zijn we ook richting het college. Op hun schouders rust een verantwoordelijke taak waar ze op afgerekend kunnen/zullen worden. We hopen dat de doelstellingen kunnen worden gerealiseerd zodat we in 2010 nog steeds een goed gevoel hebben bij dit college. Wij danken u  college, de griffie, het ambtenaren apparaat en de raad voor de prettige samenwerking.

Twee weken geleden mochten we als christenen stilstaan bij de dankdag voor gewas en arbeid. Dit omdat we alles van onze Hemelse Vader verwachten. Dat doen we ook in ons politieke werk. We wensen u allen sterkte en wijsheid toe, maar bovenal dat Zijn Zegen op ons werk mag rusten.