De begroting 2022-2025 is unaniem vastgesteld

Begrotingwoensdag 10 november 2021 13:45

Het college laat een degelijke begroting na voor een nieuw college met financiƫle ruimte om eigen keuzes te kunnen maken. Dit jaar betekent de begroting ook dat de OZB niet wordt verhoogd (zelfs niet trendmatig) en de tarieven voor overige belastingen worden verlaagd. Ook wordt de hondenbelasting afgeschaft.

Als ChristenUnie hebben we twee moties ingediend. De eerste ging over het verlagen van het minimumbedrag dat inwoners met een lager inkomen renteloos kunnen lenen voor duurzaamheidsmaatregelen aan hun woning of voor het meedoen met een energiecoöperatie voor de opwekking van duurzame energie. De lening zelf hebben we vorig jaar al vastgesteld. Bij deze lening wordt de verlaging van de energiekosten (of de opbrengsten van de energie-opwek) als aflossing ingezet. Wij ontvingen signalen dat de hoogte van het minimumbedrag in de regeling in sommige situatie te hoog was om te willen deelnemen. Wij willen dat alle inwoners mee kunnen doen aan de energietransitie en niet onnodig meer hoeven te lenen dan nodig is. Daarom hebben we deze –in feite corrigerende- motie ingezet.

Onze tweede motie ging over het onderhoud van Wegen. In onze gemeente is gekozen voor het onderhoud op het kwaliteitsniveau Basis. We horen veel signalen uit de samenleving dat dit onvoldoende is. Daarom hebben we het college gevraagd wat het structureel kost om het kwaliteitsniveau op Basis + te brengen. De uitkomsten van dit onderzoek kan meegenomen worden bij een integrale afweging door de nieuwe raad bij de Perspectiefnota van 2022.

Samen met de CPB en de VVD hebben we een motie ingediend over de plannen rondom het Steenwijkerdiep. De bedoeling is dat daar veel gaat gebeuren, maar het verkeersvraagstuk rondom het Steenwijkerdiep en de wijk eromheen is nu al een lastige, laat staan dat er nog allerlei andere ontwikkelingen gaan plaatsvinden. Wij hebben met de motie een oproep gedaan om verkeerstechnisch breder te gaan kijken dan alleen het Steenwijkerdiep en met een integraal plan hiervoor te komen.

Samen met GroenLinks en BGL hebben we een motie ingediend om inzichtelijk te krijgen of het mogelijk is en wat het kost om als gemeente de openbare ruimte (bijvoorbeeld parkeerdekken) en gemeentelijke gebouwen te voorzien van zonnepanelen. Ook hebben we ingestemd met de motie van het CDA om de energielening voor maatschappelijke gebouwen opnieuw onder de aandacht te brengen.