Ambtenaren met gewetensbezwaren

vrijdag 23 maart 2007 10:54

Even voor aanvang van de raadsvergadering van 8 maart 2006 werden we geconfronteerd met een motie van de PvdA en de VVD betreffende Ambtenaren met gewetensbezwaren. Hieronder leest u de reactie van de fractie ChristenUnie, geschreven door Vrouwk Bruining

AMBTENAREN MET GEWETENSBEZWAREN

Zij stellen dat:

• In het regeerakkoord van het nieuwe kabinet is vastgelegd dat ambtenaren van de burgerlijke stand met principiële bezwaren moeten kunnen weigeren huwelijken tussen mensen van hetzelfde geslacht te sluiten.
  • In Nederland het burgerlijk huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht een bij wet bepaald recht is en bij uitstek de overheid in haar voorbeeldfunctie niet de schijn zou moeten wekken dat aan dat recht te tornen is.
  • De functie van ambtenaar van de burgerlijke stand een wetsfunctie is, die zonder aanzien des persoons moet worden uitgevoerd.

Zij dringen er bij het college op aan

• bij het werven van ambtenaren van de burgerlijke stand nadrukkelijk te wijzen op het feit dat alle huwelijken gesloten dienen te worden en dat op grond van gewetensbezwaren geen uitzondering mogelijk is.

Wij hebben in de vergadering aangegeven dat we als ChristenUnie tegen deze motie zijn. Tevens gaven wij aan dat we het jammer vonden dat wij deze motie niet eerder hadden ontvangen zodat we ons beter hadden kunnen voorbereiden op het debat.

We hebben aangegeven niet tegen personen te zijn maar wel tegen principes. We tegen huwelijken zijn tussen mensen van hetzelfde geslacht op basis van principiële gronden.

We hebben ons in deze raadsvergadering afgevraagd waarom men nu komt met deze motie, wat zit hier achter?
Is er in Steenwijkerland een probleem? Nee!
Hoe vaak worden hier huwelijken gesloten tussen twee mensen van hetzelfde geslacht? Zeer weinig!
Hoeveel ambtenaren van de burgerlijke stand hebben we? Twaalf!
Hoeveel gewetensbezwaarden? Drie!

Er zijn dus voldoende ambtenaren die huwelijken tussen twee mensen van hetzelfde geslacht willen en kunnen sluiten.Geen problemen. Toch een motie.Er wordt gesproken over de overheid en haar voorbeeldfunctie.Mag de overheid ook een voorbeeld zijn in tolerantie? Ruimte voor principiële gewetensbezwaren?
Volgens de indienders van de motie is de functie van ambtenaar van de burgerlijkestand een wetsuitvoerende functie die zonder aanzien des persoons moet worden uitgevoerd.

Maar in het regeerakkoord van PvdA, CDA en ChristenUnie wordt wel de ruimte geboden aan gewetensbezwaarden, waarom zullen we als gemeente daar dan tegen zijn?

Er was geen probleem, er is een probleem gecreëerd. Mensen met principiële bezwaren tegen het sluiten van een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht, die het voornemen hebben ooit nog eens te willen solliciteren voor de functie van bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand worden nu uitgesloten.

Wij hebben als ChristenUnie gepleit om in de gemeente Steenwijkerland ruimte te houden, zoals deze ook wordt geboden in het regeerakkoord van de PvdA, het CDA en de Christenunie, voor gewetensbezwaarde bijzondere ambtenaren van de burgerlijke stand.

Het mocht niet baten.

De motie van de PvdA en de VVD werd gesteund door het CDA, PAS en de SP.

Tegen deze motie waren BGL, CPB en de ChristenUnie.

Reacties op 'Ambtenaren met gewetensbezwaren'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 15-01-2015 04:12
De royale afmetingen Replica Horloges van de omlijsting geven een nieuwe aanwezigheid bij de elegant gekartelde Imitatie Horloges relief, kenmerk van het merk Bentley, het creeren van een prachtig contrast met iwc replica zuivere volumes van de behuizing. De wijzerplaat, fijn gewerkt, is ingericht cijfers en index in relief en cirkels van tellers geinspireerd door dashboards... Bentley, noodzakelijkerwijs! De knopen van het grote volume versterken de technische blik van het horloge en de afhandeling van bestellingen.

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.