Opvang van ontheemden in onze gemeente: Advies vanuit de ChristenUnie.

questionmark | vraagtekenwoensdag 17 mei 2023 21:00

Het college heeft ons gevraagd een advies te geven over de opvang van ontheemden in onze gemeente.
Bij deze de bijdrage van de ChristenUnie.

Bijdrage opvanglocaties asielzoekers

Omzien naar de noden van mensen die om welke reden dan ook vluchten uit hun land,  ligt na aan het hart van de christelijke politiek. Je kunt veel zeggen over het landelijke en europees asielbeleid. Daar hebben wij hier in de raad geen invloed op. Je kunt echter niet wegkijken van het feit dat er een mensen naar ons land komen met verschillende redenen om asiel aan te vragen. Ze zijn er en komen gewoon. De ChristenUnie heeft de principiële overtuiging dat we aan hen een humane plek moeten bieden in afwachting van hun asielprocedure. Mensen die vluchten, om welke reden dan ook, bevinden zich vaak in een afhankelijke en kwetsbare positie. Wij moeten naar hen om zien, ook dit is onze naaste.

Wij vinden dat Steenwijkerland daarin ook haar deel moet doen. Niet passief, “we zien wel een keer of de vraag komt”. Maar we moeten actief op zoek gaan naar mogelijkheden binnen Steenwijkerland en deze ook aanbieden aan de regio. Op uw vraag of we hieraan voorwaarden willen verbinden aan tijd of aantal, konden wij lastig antwoord geven. Wij willen dat u de insteek van ruimhartigheid kiest. Binnen de voorwaarden ruimhartig zijn. En ga heel zorgvuldig om in de communicatie met de omwonenden van de plek/ plekken die worden aangewezen. Wij hebben daarnaast veel maatschappelijke organisaties in onze gemeente die hun steentje zouden willen en kunnen bijdragen bij deze opvang. Betrek actief het lokale netwerk hierbij.