Wind Turbines: opwekken van energie, een van de puzzelstukken in de energietransitie

kleine-windmolen.jpgmaandag 01 mei 2023 20:00

Voorzitter,

In de afgelopen jaren is er binnen Steenwijkerland veel gebeurd. Er zijn inwoners en bedrijven die zelf initiatieven ontplooien in de energietransitie. Een goed begin, want Ik BEGIN, is de slogan binnen onze gemeentegrenzen.

De energietransitie: een containerbegrip die bestaat uit vele losse puzzelstukjes. Verminderen van gebruik, opwekken dicht bij huis, elektrificeren, warmtetransitie, investeringen circulair. Het een is niet belangrijker dan het andere: alles moet voor een duurzame en hoopvolle toekomst voor onze kinderen en kleinkinderen. We hebben de aarde uitgeput de afgelopen decennia. Als we zo blijven leven, hebben we drie en een halve aarde nodig.

Vandaag gaan we het enkel hebben over het opwekken van (wind)energie. Dit is, zoals al gezegd, één van de puzzelstukjes. Maar wel een hele belangrijke. We worden uitgedaagd in de RES regio om met grote plannen te komen. Plannen die onderaan de streep ook daadwerkelijk een verandering opleveren. En we worden niet alleen uitgedaagd: we zien ook een brief van de provincie waarin stelling wordt genomen. Houden we eigen regie of geven we ons over aan de besluiten van de provincie?

Het college stelt ons 4 vragen. Ik zal onze adviezen meegeven.

Moeten er gebieden aangewezen worden voor grootschalige windopwek: Ja. Maar hoeveel zoekgebieden dan? En hoe zit het met de verdeling van zon en wind?

De discussie over windenergie willen we niet los zien van de discussie over zon op land. De ChristenUnie heeft altijd gepleit voor een mix. Gezien al onze andere opgaven, is wat ons betreft de verhouding in deze mix wel aan het verschuiven. Zon op land heeft veel hectares land nodig. Land dat niet meer gebruikt kan worden voor de woningbouwopgaven, voor de kringlooplandbouw, voor natuurherstel. We moeten dus bij zon op land kritisch zijn welke grond we in gaan zetten. We zijn benieuwd of het college daar ook iets mee gaat doen bij de herijking van het zon op land-beleid. Vanwege de opgaven in ons buitengebied, moeten we misschien wel toewerken naar de verhouding 70/30% of 80/20% wind/zon.

Het opwekken via zon en wind ziet de ChristenUnie als bron voor de komende 20 jaar. We stellen voor om in eerste instantie twee zoekgebieden aan te wijzen. Wetende dat in de toekomst dit misschien nog uitgebreid moet worden. Want het stopt niet bij het Res-bod 2.0. Er is nog meer nodig om energieneutraal te worden.

Lokaal eigenaarschap: voor 100% met een vorm van sociaal beleid

Voor de ChristenUnie is het ook belangrijk om het heft in eigen hand te houden. Eigen regie en niet overgeleverd worden aan de provincie. We willen zelf grip houden. Lokaal kunnen we bijvoorbeeld ook regels stellen ten aanzien van lokaal eigenaarschap. Voor de ChristenUnie gaat het dan om 100% lokaal eigenaarschap, zodat we zeker weten dat initiatieven vanuit ons eigen gebied komen. Daarbij nog wel een aanvullend idee: we willen binnen dit lokale eigenaarschap ook ruimte voor ons sociale gemeente zijn. Binnen de entiteit van het lokale eigenaarschap willen we dat er ook nagedacht wordt over hoe ook inwoners met een kleine beurs deel kunnen nemen aan dergelijke projecten.