Nieuw museum in Steenwijkerland?

Cultuur icoontjes.jpgwoensdag 29 maart 2023 09:04

In december ’21 heeft het college een masterplan bij ons neergelegd voor een nieuw museum in de binnenstad van Steenwijk. In dit museum worden bestaande musea en de galerie ondergebracht. De ChristenUnie was zeer kritisch op dit plan: te veel vierkante meters, in panden op de markt die oud zijn (wat kom je daar wel niet tegen als je eenmaal gaat verbouwen) en het verhaal achter het museum begrepen we niet. Het gebruiken van de Spijkervetstallen kon onze waardering wel krijgen.
Het college heeft dat plan getoetst bij een adviesbureau en op basis van die adviezen ligt er nu een ander plan.

Afgeslankt, minder personeel, helder beeld van wat het voor museum is. Een nieuw plan die de ChristenUnie ook veel beter vindt. In de Spijkervetstallen met een stukje nieuwbouw erbij. Wat dat betreft staan we volledig achter deze mooie plannen! Een impuls voor de binnenstad, maar ook een duidelijke verbinding naar de andere museau in onze gemeente.

Te ambitieus?

Als je het doet, doe het dan ook goed. Wij noemen het nieuwe plan niet te ambitieus. Alleen, er zitten wat betreft kosten nog wel een aantal onzekerheden in. Die gaan o.a. over betalende bezoekersaantallen en het verwerven van fondsen. We hopen in de toekomst hier meer grip en zekerheid in te kunnen krijgen. Daarvoor moeten volgende stappen in het proces worden gezet.

Nog meer plannen voor Steenwijkerland

Nog los van een aantal financiële onzekerheden en risico’s willen wij het plan integraal afwegen. Het gaat tenslotte wel om een investering van bijna 6 miljoen, waarbij we jaarlijks op de begroting een bedrag van meer dan € 200.000 extra voor de exploitatie en kapitaalslasten terug zien. Het museum is niet het enige grote plan voor Steenwijkerland. Voor de ChristenUnie is investeren in onze basisscholen, maar ook de VO-school in Steenwijk prioriteit. Daarnaast hopen we ook nog nieuwe ontsluitingswegen in Blokzijl en Ossenzijl te realiseren. En zeer belangrijk vindt de ChristenUnie dat ons sociale beleid blijft staan, we gaan niet minderen op ons armoede- en minimabeleid.

We gaan alle afwegingen doen bij de bespreking van de Perspectiefnota. Dan zien we alle plannen samen en kunnen we keuzes maken.

Reacties op 'Nieuw museum in Steenwijkerland?'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.