Begrotingsvergadering deel 2: Inzet van de ChristenUnie

Henk en Jantina raadsfoto.jpgdonderdag 10 november 2022 16:20

Tijdens het tweede gedeelte van de begrotingsvergadering staan de ingediende amendementen en moties centraal. De ChristenUnie heeft hier ook een aantal van ingediend.

• Amendement actieprogramma Vitale Ouderen: De vergrijzing in Steenwijkerland is niet te stoppen. Ook het college ziet dit als één van de belangrijkste opgaven, maar had hier geen doelstelling aan gekoppeld voor de komende jaren. Landelijk zijn er allerlei ontwikkelingen die maken dat we de komende jaren veel van onze vitale ouderen gaan vragen, denk hierbij aan de transformatie-agenda, samengevat als ‘meer zelf, meer thuis, meer digitaal (als het kan). In onze gemeente kennen we goede voorbeelden van allianties die samenwerken aan een actieprogramma voor een specifieke doelgroep. Daarom hebben wij met een amendement de tekst in de begroting aangepast en is het uitwerken van een actieprogramma een doelstelling geworden. Dit amendement is aangenomen.
  • Motie communicatie woningbouw: We ontvangen regelmatig signalen van groepen bewoners die willen weten hoe het nu staat met de planning voor het bouwen van woningen in hun dorp. Wij hebben het college opgeroepen om voor 1 januari 2023 met al deze dorpen via de plaatselijke belangen een afspraak te plannen om hierover meer duidelijkheid te geven. Deze motie is aangenomen.
  • Motie pakket stimuleringsmaatregelen bij het nog op te stellen klimaatplan. Het college komt met een klimaatplan. De verandering in het klimaat vraagt ook aandacht en investeringen van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Wij willen weten welke stimuleringsmaatregelen er landelijk en provinciaal zijn om daarna binnen de raad een gesprek te kunnen voeren welke stimuleringsmaatregelen wij nog meer willen nemen in onze gemeente. Hierover willen wij het college adviseren, voordat het klimaatplan definitief wordt vastgesteld. Deze motie is aangenomen.

Naast deze amendementen en moties zijn wij ook mede-indiener geweest van een aantal andere amendementen en moties.

• Amendement ouderenfonds. De gemeente heeft een jeugdfonds en een ouderenfonds. Via dit fonds kunnen jongeren en ouderen meedoen met sport en muziek en culturele activiteiten. Het bedrag voor beide fondsen is verschillend. En dit vinden wij gek. Want als je 18 wordt, val je opeens terug in het bedrag dat je krijgt. Daarom is het voorstel gedaan om beide bedragen gelijk te trekken.
  • Motie nieuwe voedselsystemen. De PVDA diende een motie in voor het mogelijk maken van nieuwe voedselsystemen zoals burgerboerderijen. De strekking van de motie was echter dat de gemeente hierin het voortouw zou moeten nemen. Na overleg met de PVDA hebben we samen de tekst van de motie aangepast en roepen we het college op om initiatieven voor nieuwe vormen van voedselsystemen te omarmen en actief mee te werken – binnen wet- en regelgeving – aan deze initiatieven en eventueel financieel te ondersteunen voor de opstart vanuit beschikbare fondsen.

Naast deze amendementen en moties hebben we ook ingestemd met voorstellen voor een klanttevredenheidsonderzoek na Ruimtelijke Ordeningsprocedures, een pilot in Kuinre ten behoeve van de leefbaarheid, waar mogelijk te kijken naar meer samenwerking / koppelkansen voor sportaccommodaties bij de gebiedsgerichte aanpak,  prioriteit geven aan bouwen voor lokale behoeft als de nieuwe wetgeving er door is, een informatiebrief over de ontwikkelingen in de binnenstad van Steenwijk en het Steenwijkerdiep.