Nieuwe hoop voor stichting Behoud de Kamp over De Schans

maandag 23 oktober 2006 12:58

De Stentor - Jolande de Kruyf - 21 OKTOBER 2006 - STEENWIJKERLAND/ZUIDVEEN - De Stichting Behoud de Kamp put nieuwe hoop uit de nu ontstane vertraging rond bestemmingsplan De Schans in Zuidveen. Procedurele fouten bij zowel de gemeente Steenwijkerland als de provincie Overijssel bieden het actiecomité tijd en ruimte om de strijd tegen het gewraakte bouwplan onverminderd voort te zetten.

Tijd die volgens wethouder André van de Nadort niets zal veranderen aan het besluit dat de gemeenteraad eerder -eind 2005- al nam over de bouw van 480 woningen. Hij verwacht dat plan De Schans begin 2007 opnieuw ter goedkeuring voor de raad ligt. ‘Ik heb geen reden om aan te nemen dat dat niet gebeurt’, aldus Van de Nadort. Boegbeeld Harma Prinsen van Stichting Behoud de Kamp denkt daar anders over. Ze is nog beduusd van wat zich deze week bij de Raad van State in Den Haag afspeelde. ‘Het leek een uitgemaakte zaak, maar de staatsraad vroeg de aanwezige ambtenaren direct naar data. Dat stak op twee dagen nauwkeurig. Al snel bleek dat alle termijnen niet klopten en ontstond verwarring. Het bestemmingsplan is dan automatisch ontoelaatbaar, dat betekent dat alles overnieuw moet. Dus wij gaan de boer weer op.’ Het gevoelig dossier ‘bouwen op de Steenwijker Kamp’ (plangebied Zuidveen-Oost, dat formeel De Schans is genoemd) kan daarmee weer terug op tafel. Dat blijkt door de gemeente twee dagen te laat naar het provinciehuis in Zwolle te zijn gestuurd. Daar werd het plan vervolgens twee weken te laat goedgekeurd. Een opeenstapeling van fouten die nu leidt tot vertraging. ‘Minimaal negen maanden tot één jaar’, schat Van de Nadort. Het bouwrijp maken van de grond stond gepland voor september 2007, de kaveluitgifte begin 2008. Te derven inkomsten door renteverlies van reeds aangekochte gronden in het bestemmingsplan vallen volgens hem mee. ‘We hadden al een

positief resultaat.’ Wel noemt de wethouder het ‘ontzettend vervelend’ dat juist met dit plan fouten zijn gemaakt. ‘Het stond al zo ter discussie en geeft mensen nu misschien weer nieuwe hoop. We zullen nog scherper moeten zijn op proceduretijden.’ IJdele hoop, denkt Van de Nadort. ‘Er volgt geen inspraak meer. Die fase is geweest. Maar natuurlijk hebben de tegenstanders van het plan extra tijd voor een lobby in de politiek.’ Dat laat Harma Prinsen zich geen twee keer zeggen. ‘Ik hoop dat de raad hier opnieuw met open blik naar kijkt en bereid is te luisteren naar nieuwe argumenten.’ Die zijn er volgens de voorvechtster zat. Onder meer op gebied van milieuzonering of alternatieve bouwlocaties. ‘Steenwijkerland wil fors groeien de komende jaren. Dan is de Kamp met maximaal 480 woningen maar een kruimeltje. Als je met toekomstvisie bouwt liggen er betere opties met veel meer ruimte, ten westen van de Ruxveenseweg bijvoorbeeld.’ De stichting blijft strijdbaar om de enige onbeboste stuwwal van mondiaal belang uit de voorlaatste ijstijd te behoeden voor woningbouw. De politiek kan een in hun ogen ‘historische vergissing’ nu goedmaken.

Reacties op 'Nieuwe hoop voor stichting Behoud de Kamp over De Schans'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.