Voortgezet Speciaal Onderwijs aan Stationsstraat

IMG_0019vrijdag 20 oktober 2006 16:14

De Stentor - 20 OKTOBER 2006 - STEENWIJKERLAND - Met de komst van een (tweede) dependance van De Ambelt in Steenwijk krijgt Steenwijkerland voor het eerst ook Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) binnen de gemeentegrenzen. Een waardevolle aanvulling op het huidige onderwijsaanbod, vindt de gemeenteraad van Steenwijkerland, die woensdagavond bijna 700.000 euro beschikbaar stelt voor huisvesting.

Die tonnen zijn nodig voor aankoop van het pand aan de Stationsstraat (de voormalige directeurswoning van de aangrenzende Regionale Scholengemeenschap), bouwkundige aanpassingen van dit gebouw en inrichting. Het is de bedoeling dat de nevenvestiging voor moeilijk lerende jongeren hier op termijn uitgroeit tot een volwaardige school met acht tot tien groepen, elk met tien leerlingen.

De gemeenteraad juicht de komst van De Ambelt toe, maar heeft grote moeite met de door burgemeester en wethouders voorgestelde ‘aanloopkosten’ van een ton. De gemeente hoeft niet voor Sinterklaas te spelen, stelt het CDA. En de PvdA zou graag een clausule inbouwen zodat De Ambelt verantwoording moet afleggen over de precieze besteding van deze 100.000 euro. Burgemeester Hayo Apotheker kwam met het gewenste compromis: een kleine zeven ton wordt vanuit de pot onderwijshuisvesting betaald. Verder wordt maximaal 100.000 euro uit de algemene reserve gehaald ‘voor aantoonbare aanloopkosten, die door De Ambelt niet uit eigen reguliere onderwijsmiddelen kunnen worden bekostigd.’ Met die gegarandeerde verantwoording achteraf konden de politieke partijen uiteindelijk unaniem vrede hebben.

Onder vlag van De Ambelt is in Steenwijk momenteel al een afdeling Speciaal Onderwijs (SO) actief. De vervolgpoot in de stad wordt gehuisvest aan de Stationsstraat, nabij de Regionale Scholengemeenschap (RSG). De nieuwe Ambelt-vestiging maakt straks gebruik van de praktijklokalen van de RSG. Vermoedelijk kunnen de deuren van de nieuwe school in augustus 2007 open.

De Ambelt biedt in diverse plaatsen in Overijssel, Gelderland en Drenthe onderwijs aan psychisch of psychiatrisch zieke kinderen en jongeren en jeugd met gedragsproblemen.

Naast hoofdvestigingen in Zwolle (Herfte en Oosterenk) en straks twee dependances in Steenwijk kent De Ambelt nevenvestigingen in Meppel, Kampen, Hardenberg, Nunspeet, Deventer en Apeldoorn.

Reacties op 'Voortgezet Speciaal Onderwijs aan Stationsstraat'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.