Nieuwkomers: overzichtfotodonderdag 22 juni 2017 09:49

Wauw, wat een mooie opkomst was het gisteravond bij de informatieavond voor mensen die meer wilden horen over de begeleiding van nieuwkomers in Steenwijkerland. Ruim 30 mensen waren bij elkaar. Mensen uit plaatselijke kerken, al werkzame vrijwilligers, geïnteresseerde inwoners en professionals. En ook een mooie vertegenwoordiging van de lokale politieke partijen.

Op initiatief van de ChristenUnie Steenwijkerland en met medewerking van het Bureau integratie Nieuwkomers en het Taalpunt was deze informatieavond georganiseerd. De ChristenUnie vindt een goede begeleiding van statushouders die in Steenwijkerland komen wonen erg belangrijk. Daar zijn veel vrijwilligers voor nodig. Vrijwilligers bij Bureau integratie Nieuwkomers, taalcoaches maar ook andere vrijwilligers zoals via stichting Gave en andere initiatieven. En extra vrijwilligers zijn erg nodig omdat het aantal nieuwkomers de laatste jaren erg is toegenomen.
De avond werd geopend door Jantina Drijfhout, burgerraadslid van de ChristenUnie. Daarna vertelde een nieuwkomer uit Eritrea over zijn eerste periode in Steenwijkerland en hoe belangrijk goede begeleiding is. Als je komt uit een land waar weinig regels zijn en je moet opstarten in een land als Nederland met een overvloed aan regels, dan kun je zomaar de weg kwijtraken als er niemand is om je te helpen. Yvonne Stavenuiter (namens het BIN) en Antoinette Versteeg (coördinator Taalpunt) vertelden over wat zij doen om nieuwkomers te helpen en hoe ze afhankelijk zijn van vrijwilligers. Als laatste vertelde Karin Iterson (zelf vrijwilliger) iets over haar werk als vrijwilliger en welke positieve energie ze er van krijgt.
De avond werd afgesloten met napraten en een drankje. De onmiddellijke oogst was 3 mensen die zich aanmelden als vrijwilliger. TOP. Hopelijk volgen er nog meer…

Programma informatieavond nieuwkomers322,8 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Fijne en succesvolle Informatieavond over begeleiding van Nieuwkomers voor (potentiële) vrijwilligers.'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.