Informatieavond Nieuwkomers: Help jij nieuwkomers op weg?

poster avond nieuwkomersdinsdag 06 juni 2017 13:28

Op 21 juni 2017 is er in de Buze in Steenwijk een informatieavond Nieuwkomers.

Nieuwkomers. Mensen die uit een benarde situatie in eigen land gevlucht zijn, om in Nederland een nieuw bestaan op te bouwen. Een vreemd land, met een andere cultuur, een andere taal waar ze zelf hun weg moeten vinden in de maatschappij en binnen overheidsorganisaties.

De begeleiding en ondersteuning van nieuwkomers wordt gedaan door vrijwilligers. Het aantal nieuwkomers in Steenwijkerland is toegenomen. Er zijn daarom ook meer vrijwilligers nodig. Wil jij tijd beschikbaar stellen om nieuwkomers op weg te helpen? Kom dan naar de Buze om te horen wat je kunt doen.

De ChristenUnie maakt zich sterk voor nieuwkomers. Omdat het steeds lastiger wordt om elke nieuwkomer de juiste begeleiding te geven, heeft de ChristenUnie het gemeentebestuur gevraagd om in actie te komen en meer te doen voor de begeleiding van nieuwkomers. Naast deze politieke weg, organiseert de ChristenUnie, samen met het Bureau integratie Nieuwkomers en het Taalpunt ook de informatieavond op 21 juni. Op deze avond komt één van de nieuwkomers iets vertellen over zijn begeleiding en vertellen mensen van het BIN en het Taalpunt over het belangrijke werk van vrijwilligers voor nieuwkomers.

Het Bureau Integratie Nieuwkomers (BIN) is verantwoordelijk voor de maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers. Iedere nieuwkomer wordt op de dag dat hij een huis toegewezen krijgt, gekoppeld aan een vrijwilliger. Deze vrijwilliger helpt de nieuwkomer bij zaken waar hij zelf niet uitkomt of waar hij nog moeite mee heeft.

Bij het Taalpunt Steenwijkerland worden inwoners met een lees- en schrijf achterstand gekoppeld aan een taalcoach. De taalcoaches begeleiden ook nieuwkomers, één-op-één of groepsgewijs, zowel op het taalpunt in de bibliotheek in Steenwijk en ook op enkele werkervaringsplaatsen.

De informatieavond wordt gehouden op 21 juni om 20.00 uur in de Buze in Steenwijk. Iedereen is van harte welkom! Kom ook en hoor wat je kunt doen om nieuwkomers een warm welkom te geven in Steenwijkerland.

Poster informatie avond nieuwkomers215,6 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Informatieavond Nieuwkomers: Help jij nieuwkomers op weg?'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.