Het vergaande collegebesluit over de Huishoudelijke Hulp 2015 in Steenwijkerland was onnodig!

woensdag 03 september 2014 09:20

Begin juni 2014 nam het nieuwe college van Steenwijkerland het vergaande besluit om de huishoudelijke hulp heel anders te gaan regelen. Het college besloot om van het grootste deel van de huishoudelijke hulp een algemene voorziening te maken. Dat houdt in dat de mensen dan zelf de huishoudelijke hulp moeten regelen. Gevolg van dit collegebesluit was dat de werkgever van de thuiszorgmedewerkers aangaf collectief ontslag te gaan aanvragen. Tijdens de Politieke Markt van 2 september 2014 heeft de ChristenUnie laten zien dat dit besluit van het college onnodig was omdat het genomen is op basis van onjuiste aannames. Lees de bijdrage van de ChristenUnie hieronder.

Voorzitter,

Al in de raadsvergadering van 24 juni heeft de ChristenUnie (CU) aangegeven het niet eens te zijn met het besluit van het college om de huishoudelijke hulp (HH), die nu onderdeel is van de WMO, vanaf begin 2015 te maken tot een algemene voorziening die de mensen zelf maar moeten regelen. We waren en zijn het om meerdere redenen niet eens met dit collegebesluit.

Nu we het besluit van het college hebben gekregen met daarbij de achterliggende cijfers en rapporten, is de CU gesterkt in haar mening dat het college dit besluit niet had moeten nemen. Het besluit is onderbouwt met, naar de stellige mening van de CU, onjuiste aannames die leiden tot een foute weergave van de kosten van de HH in 2014, 2015 en later.

De CU vindt dat het college onnodig paniek en onrust heeft gezaaid bij de mensen in Steenwijkerland die huishoudelijke hulp krijgen en bij de medewerkers van ZONL. Want, er ontstaat niet of nauwelijks een tekort op de HH voorziening in 2015, zelfs als het uurtarief voor Zorg in Natura verhoogd zou worden naar EURO 25. Als CU willen we dan ook vragen aan het college om het collegebesluit van begin juni in te trekken en om opnieuw met de werkgever ZONL en de vakbonden om tafel te gaan om te praten over de invulling vd HH in 2015 met als uitgangspunt dat er geen grote veranderingen in de methodiek in 2015 zullen plaatsvinden. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat de onrust bij cliënten en werknemers wordt weggenomen en men in 2015 gegarandeerd HH blijft ontvangen van de eigen vertrouwde hulpverlener.

Voorzitter,

Als je het Eindverslag Hulp bij Huishouden leest, zoals het door het college is aangeleverd aan de raad, lijkt het bijna logisch om te denken dat voortzetten van HH op de huidige manier in 2015, niet kan, omdat de gemeente dan veel meer geld uitgeeft dan er binnenkomt. Dat is ook de reden die het college heeft aangevoerd om tot hun besluit in juni te komen. Echter, als je wat meer in detail naar de cijfers gaat kijken, roepen die nogal wat vragen op over de aannames achter de berekeningen.

Technische vragen van ons aan de ambtenaren, leerden ons dat er in 2013, door de gemeente Steenwijkerland netto ongeveer 2.8 miljoen is uitgegeven aan HH. Deze 2.8 miljoen, samen met de eigen bijdrage van de cliënten, was genoeg om het totaal aan uren HH in 2013 te dekken. Het totaal aantal uren HH was in 2013, ongeveer 184.000 uur. De verwachting was dat het aantal uren in 2014 zou toenemen. Dit omdat een eerdere maatregel van de gemeente, dat de eerste 2 uren HH algemeen gebruikelijk waren verklaard, door een rechterlijke uitspraak, teruggedraaid moesten worden. Nadat alle mensen persoonlijk zijn benaderd, blijkt, uit antwoorden van de ambtenaren, dat 130 van hen alsnog in aanmerking willen komen voor deze 2 uren per week. Dus, rekent u maar mee, dat is 130x 2 uren=260 uren maal 52 weken = 13520 uur.

Tellen we deze uren op bij het aantal uren HH in 2013, dan komen we op een geschat totaal van 197.500 uren HH in 2014. Op onze mondelinge vraag aan de ambtenaren om op basis van werkelijke uren in 2014, een inschatting te geven van het totaal aantal zorguren HH over heel 2014, kwamen zij uit op een verwacht aantal van 190.000 uren. Dus totaal 190.000 uren HH met daarbij alles meegerekend. Nog lager dan de inschatting van de CU.

Dit is dus erg afwijkend van het aantal uren waarmee gerekend is in het Eindverslag Huishoudelijke Hulp. Daar is voor 2014 en 2015 uitgegaan van ruim 239.000 uren HH. Een verschil van 49.000 uren. Dat is erg veel en in geld uitgedrukt al gauw meer dan 900.000 Euro op basis van de huidige tarieven. Vraag aan de wethouder: bent u het met ons eens dat het aantal uren HH waarmee gerekend is in het Eindverslag Huishoudelijke Hulp te hoog is geweest en dat de werkelijke uren HH in 2014 naar verwachting ongeveer uitkomen op 190.000? Als we uitgaan van het aantal, door de ambtenaren verwachte, uren HH in 2014, tegen dezelfde gemiddelde uurkosten als in 2013, komen we op een bedrag in 2014 van ongeveer 3.4 miljoen. Dat bedrag is inclusief de eigen bijdrage, van EURO 700.000, dus netto geven we dit jaar, 2014, naar verwachting, ongeveer 2.7 milj EURO uit aan HH. Vraag aan de wethouder: kunt u bevestigen dat de verwachte netto uitgave voor HH in 2014 ongeveer 2.7 miljoen Euro bedraagt? Dat betekent dat we in 2014, erg veel geld zullen overhouden aan HH, want er is totaal 4.2 miljoen opgenomen in de begroting. Rekent u maar mee: dat betekent dat we in 2014 ongeveer 1.5 miljoen overhouden, alleen al op de HH voorziening van de WMO.

Gaan we ervan uit dat we ook in 2015 ongeveer evenveel uren HH zullen geven als in 2014, wat een logische veronderstelling is, dan geven we, op basis van de huidige tarieven van ZONL, ongeveer evenveel uit als in 2014, dus netto ongeveer 2.7 miljoen. Mochten we met ZONL gaan onderhandelen en uitkomen voor heel 2015 op EURO 25 per uur, dan geven we ongeveer netto 3.0 miljoen uit. Als we ervan uitgaan dat we 2.85 miljoen binnenkrijgen en ook de vanRijn gelden kunnen inzetten van 237.000 EURO, dus samen bijna 3,1 miljoen, zou er zelfs geen tekort zijn over 2015, bij een tarief van 25 EURO. Bedenken we daarbij dat we een overschot in 2014 zullen hebben van 1.5 miljoen op de HH, en dat we daarnaast geld in de begroting hebben gereserveerd om de bezuinigingen op te vangen, dan is onze conclusie gemakkelijk getrokken:

Dit besluit van het college moet van tafel omdat het inderdaad uitgaat van verkeerde aannames en daarom niet correct is. Het veroorzaakt onnodig veel onrust bij cliënten en thuiszorgmedewerkers en het is om financiële redenen niet nodig. DUS: NIET DOEN.

Voorzitter,

Ik sluit af met het herhalen van mijn oproep aan het college om dit besluit in te trekken en om opnieuw met ZONL te gaan praten om een oplossing te vinden voor het overgangsjaar 2015. Een oplossing die ervoor zorgt dat de onrust bij cliënten en werknemers wordt weggenomen en men in 2015 gegarandeerd HH blijft ontvangen van de eigen vertrouwde hulpverlener.

Ik dank u.

Marcel Scheringa