Vergaand besluit college Huishoudelijke Hulp blijkt onnodig

dinsdag 02 september 2014 19:15

Op de agenda van de Politieke Markt van 02 september 2014 van de gemeente Steenwijkerland, staat het collegebesluit om de huishoudelijke hulp vanaf 1 maart 2015 drastisch te veranderen. Dit collegebesluit heeft tot erg veel onrust geleid onder de mensen in Steenwijkerland die huishoudelijke hulp krijgen en bij de thuiszorg medewerkers van Zorggroep Oude en Nieuwe Land die collectief dreigen te worden ontslagen.

Geheel ten onrechte, volgens de ChristenUnie. Want, het college heeft dit vergaande besluit genomen op basis van onjuiste cijfers. Uit de berekeningen die het college aan de raad heeft gegeven, ontstaat het beeld dat de gemeente veel meer geld moet uitgeven aan huishoudelijke hulp in 2015, dan er binnenkomt. Na bestudering van de cijfers en het stellen van kritische vragen, heeft de ChristenUnie kunnen aantonen dat er mogelijk helemaal geen tekort, of slechts een beperkt tekort, ontstaat in 2015, zelfs wanneer de tarieven iets worden verhoogd.
“Er is dan ook geen enkele financiële grond om een zo drastisch besluit te nemen” volgens Marcel Scheringa, fractievoorzitter van de ChristenUnie. “Het college moet zo snel mogelijk weer om tafel met de werkgever en de vakbonden om ervoor te zorgen dat de mensen in Steenwijkerland, ook in 2015, gewoon huishoudelijke hulp krijgen van hun vertrouwde hulp. In 2015 kan het college dan, samen met de gemeenteraad nadenken over de inrichting van de nieuwe WMO in 2016 en de jaren erna. Dat is precies volgens de wens van de gemeenteraad zoals die eerder is geuit.” Mocht het college weigeren om opnieuw in gesprek te gaan met de werkgever en de vakbonden, dan zal de ChristenUnie in de komende raadsvergadering van 16 september een amendement of motie indienen met de opdracht aan het college om de onderhandelingen weer te starten.

Voor informatie en vragen: Marcel Scheringa, fractievoorzitter ChristenUnie Steenwijkerland. Tel 0650 499 302