Investeren in beleving (Markt Steenwijk)

markt-steenwijk-hotspotdinsdag 16 februari 2016 22:15

De ChristenUnie is teleurgesteld over het plan van het college van B&W voor de Markt in Steenwijk. Net als bij het plan voor de totale binnenstad missen wij een duidelijke visie voor de huiskamer van de stad. Wij vinden dat het college de plank misslaat met het plan om te investeren in nieuwe bestrating voor het plein. Wat ons betreft wordt er niet geïnvesteerd in stenen, maar in BELEVING.

- De visie van de ChristenUnie voor de Markt in Steenwijk -

Aan de huiskamer herken je de bewoner, het heeft en geeft identiteit. De huidige bestrating van het plein vormt nu één geheel met de rest van de binnenstad. Door het te vervangen met grijze bestrating vervreemd de huiskamer zich juist van de rest van de stad. Het is niet alleen onnodig, kapitaalvernietiging en niet duurzaam, het werkt zelfs averechts. Een grijze vloer wijkt sterk af van de omliggende panden en gaat er als het ware mee concurreren.

Een nieuwe grijze vloer is volgens de CU geen oplossing voor de Markt (afbeelding: DTNP)

In de huiskamer ontmoet je je huisgenoten en ontvang je gasten. De Markt in Steenwijk biedt dit in potentie. Er is ruimte voor terrassen, er zijn cafés, restaurants en musea.

In de huiskamer is altijd wat te doen en in de huiskamer kunnen kinderen ongestoord spelen. Uit dit onderdeel, de beleving, is wat de CU betreft de winst te halen. De Markt heeft zelf geen ‘trekker’. Wel de functies aan het plein en de tijdelijke functies op het plein, maar de ruimte zelf niet. Dit maakt ook dat veel mensen de ruimte als saai ervaren.

Wij stellen twee ingrepen voor die de beleving en de aantrekkingskracht van de huiskamer zullen versterken. Een onzichtbare en een zichtbare toevoeging. In de eerste plaats vrij toegankelijk en gratis WiFi op de Markt. Niet in de hele binnenstad, maar alleen op de Markt. Hierdoor wordt de Markt letterlijk en figuurlijk een ‘hotspot’ van Steenwijk.

De Markt letterlijk en figuurlijk als ‘hotspot’ van Steenwijk

De tweede toevoeging wat ons betreft om de beleving en de aantrekkingskracht van het plein te versterken is vast, maar zeker niet statisch. Wij stellen voor dat er een interactief kunstwerk wordt toegevoegd aan het plein. Een interactief kunstwerk is een kunstwerk dat reageert op het publiek. Het publiek kan het kunstwerk dus beïnvloeden. Het is in ieder geval geen standbeeld, geen muziekkoepel en ook geen maquette. Steenwijk heeft in de Groene Long bijvoorbeeld al een interactief speeltoestel.

Hoe dit interactieve kunstwerk op het plein er precies uit moet komen te zien, dat laten we graag aan de kunstenaar over. Het moet uiteraard passen bij Steenwijk(erland) en ook iets zeggen over Steenwijk(erland). Er zijn voldoende goede voorbeelden van, ook in Nederland (zie foto’s). Wij zijn bijvoorbeeld heel erg gecharmeerd van het werk van Daan Roosegaarde.

Interactieve kunstwerken (Bron: Studio Roosegaarde):